Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klimatsmarta resor är kommunens mål

/
  • Kommunens resepolicy är att de anställda ska sträva efter att gå, cykla eller åka kollektivt.

Nu ska de kommun-anställda i Gävle börja resa mer klimatsmart – i tjänst-en såväl som till och från jobbet.

Annons

Det är i alla fall förhoppningen när kommunen nu blir en av de första i Sverige som får experthjälp att nå sina klimatmål.

Gävle kommun har ett ambitiöst klimatmål som politikerna nyligen ställt sig bakom. År 2025 ska staden vara koldioxidneutral, det vill säga utsläppen av koldioxid ska inte vara större än vad träd och andra växter klarar av att ta upp.

För att nå dit satsar kommunen på en rad olika projekt som bland annat syftar till att få fler att gå, cykla eller åka elbil.

Nu intensifieras arbetet när kommunen köper in konsulthjälp för att använda sig av en forskningsbaserad metod som tagits fram vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Metoden syftar till att de anställda inom kommunens förvaltningar och bolag ska börja resa mer energieffektivt i tjänsten såväl som till och från jobbet. Projektet kostar 260 000 kronor och finansieras med hjälp av energieffektiviseringsbidrag som kommunen får från staten.

Kommunen har redan en resepolicy som säger att de anställda ska sträva efter att i första hand inte resa alls, i andra hand gå, cykla eller åka kollektivt och i tredje hand köra miljöbil.

– Nu ska vi hitta konkreta sätt att leva upp till policyn, säger kommunens hållbarhetsutvecklare Bodil Dürebrandt.

Först kommer resvanorna att kartläggas. Materialet analyseras sedan av forskare som kommer med förslag till förbättringar.

– Det kommer att vara väldigt konkret där vi ser exakt hur mycket pengar vi sparar och hur mycket koldioxidutsläppen minskar om exempelvis två anställda börjar åka kollektivt i tjänsten i stället för bil, säger Bodil Dürebrandt.

Det kan även handla om att möten och konferenser hålls via nätet i stället för att man träffas fysiskt, att anställda jobbar hemifrån vissa dagar i veckan och att kommunen använder miljöfordon.

De anställda kommer även att få svara på en enkät om hur de tar sig till och från jobbet.

– Vi kan förstås aldrig ställa krav på hur de anställda ska resa privat, men vi kan ge dem möjlighet att åka mer kollektivt eller se till att det finns säkra cykelställ vid arbetsplatserna, säger Bodil Dürebrandt.

Markus Robért, forskare på KTH och konsulten som organiserar projektet, berättar att kommuner lyckats minska sina utsläpp med tio procent på kort sikt och 20 procent på 5-10 års sikt.

– Framförallt vill vi visa att det finns en stor ekonomisk vinning i att minska utsläppen. Om kommuner föregår med gott exempel kan det även sporra de stora företagen, säger han.

Vi kan förstås aldrig ställa krav på hur de anställda ska resa privat, men vi kan ge dem möjlighet att åka mer kollektivt eller se till att det finns säkra cykelställ vid arbetsplatserna.

Mer läsning

Annons