Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kölappar kan verka lugnande, tror sjuksöterskor

/
  • Sjuksköterskorna Sara Låång och Ann-Sofie Nilsson jobbar på akuten och är positiva till det nya systemet.– Förut kunde det vara en väldigt lång kö utanför dörrarna, och det var ju enerverande för folk som stod där. Känslan blir kanske lugnare när man får sätta sig ner, säger Sara Låång.
  • – Jag tror att det här kommer att bli toppen och tycker att det är mycket mer patientsäkert, säger akutens avdelningschef Ann-Marie Broqvist.
  • När man kommer in på akuten trycker man på den knapp som passar in på en själv.
  • Efter tio minuter på akuten fick Stefan Melin sitt ben undersökt, och efter ytterligare 30 minuter fick han följa med in på mottagningen.– Jag tycker att det nya systemet verkar bra. Jag  blev undersökt direkt.

I går riktades kritik mot akutens nya kölappssystem. ”Är detta ett s.k. aprilskämt? Blir man ’välkomnad’ med kölapp till akuten så har väl något gått riktigt snett!”, skrev bland annat signaturen Avskaffa Landstinget på gd.se.

Annons

GD berättade i förrgår om hur ett kölappssystem ska korta ner de långa väntetiderna på akutmottagningen vid Gävle sjukhus. I går syntes flera starkt kritiska och upprörda kommentarer under artikeln om kölappssystemet på gd.se.

Några som däremot är positiva till det nya systemet är Ann-Sofie Nilsson och Sara Låång, sjuksköterskor på akuten.

– Folk ska ju veta att om man har ett hjärtstopp eller kommer hit med ambulans så är det ingen som kommer att be dem att gå ut och ta en nummerlapp. Det här är så himla nytt, men jag tror att det i slutändan kommer att fungera jättebra. säger Ann-Sofie Nilsson.

Tidigare var dörren in till akutmottagningens väntrum låst och patienten fick köa i en sluss och beskriva sitt ärende för sköterskan i receptionen innan han eller hon eventuellt släpptes in. Sedan det nya kölappssystemet infördes i måndags kan patienterna i stället gå rätt in i väntrummet.

– Förut kunde det stå patienter i kön som var svårt sjuka. Det kan fortfarande ta tid inne på mottagningen, men nu får de som är akut sjuka hjälp direkt och vi har bättre koll på de som sitter och väntar. Jag tror att det här kommer leda till högre patientsäkerhet och att patienter känner att de får ett bättre bemötande, säger Ann-Marie Broqvist, avdelningschef på akuten.

Sjuksköterskorna Sara Låång och Ann-Sofie Nilsson ingår båda i akutens så kallade triageringsteam. Deras uppgift är att så snabbt som möjligt undersöka de patienter som kommer in genom att bland annat kontrollera blodtryck, syresättning och andning och därefter bedöma hur snabbt och vilken vård patienten behöver. Målet är att alla ska ha fått en första bedömning inom 20 minuter. Den som kommer in till akuten med andningsbesvär eller bröstsmärtor kan trycka på en akutknapp och få hjälp omedelbart. Om en väntande patient skulle börja må sämre i väntrummet finns signalklockor att larma på.

– Förut kunde det vara andra än sjuka som stod i kön, till exempel sådana som ville fråga om en faktura eller låna telefonen. Nu vet vi hur många av de som väntar som faktiskt är patienter som behöver hjälp och så kan vi se på en skärm hur många de är, säger Ann-Sofie Nilsson.

Mer läsning

Annons