Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommer arenan att behålla sitt namn?

/
  • Leaf och Brynäs kom 2005 överens om ett tioårigt sponsoravtal. Det inkluderar bland annat Läkerol Arena som stod klar ett år senare.

Kommer Läkerol Arena att behålla sitt namn efter 2016?

Då löper Brynäs sponsoravtal med Leaf ut.

Hur det blir sedan det vet ingen.

Annons

Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson har inte hunnit fundera på vad torsdagens besked kan innebära för föreningen.

– Min första tanke är att det är otroligt tråkigt att man lägger ner i Gävle, säger han och tänker på såväl arbetstillfällen som symbolvärde.

Leaf och Brynäs kom 2005 överens om ett tioårigt sponsoravtal. Det inkluderar bland annat Läkerol Arena som stod klar ett år senare. Spelardräkterna bär logga och Leaf har monopol på arenans godisförsäljning.

Hans-Göran Karlsson har inte hunnit prata med företaget, men säger att oavsett en flytt hade avtalet behövt omförhandlas till 2016.

Han tror dock att chanserna till en förlängning minskar.

– Får man ingen anknytning till Gävle så...

Cloetta säger att avtalen gäller. Hur det blir när de löper ut kan de inte säga något om i dag, det kommersiella intresset avgör.

Brynäs IF har också ett mindre och kortare sponsoravtal med Leaf, som ofta förnyas varje år.

Hur det senaste avtalet ser ut kan Hans-Göran Karlsson inte svara på, men det är ingen stor sak om det inte skulle förlängas.

Klubben har ingen huvudsponsor och det gör dem mindre sårbara, säger han.

De ska snart börja titta på vad som ska hända efter 2016. Går det bra för laget går det lättare att hitta sponsorer.

– Så fort slutspelet är klart ska vi ta tag i detta.

Gefle IF har inget större sponsoravtal med Leaf/Cloetta.

– Vi har ett stöd med lite godis, säger klubbdirektör Eva von Schéele-Frid, som tycker att gårdagens besked var tråkigt.

Får man ingen anknytning till Gävle så...

Hans-Göran Karlsson

Brynäs klubbdirektör

Mer läsning

Annons