Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpis soltävling ändras

/

– Skicka in en bild på din bästa v-bränna!

Uppmaningen kom från Valbo köpcentrum som lockade med ett presentkort till den som bäst fått till ett blekare ”v” någonstans på sin brunbrända kropp.

Men efter kritik har tävlingen nu stoppats.

Annons

Malignt melanom är en av de cancerformer som ökar snabbast i Sverige.
Därför har solning varit ett omdiskuterat ämne den senaste tiden. Klädkedjan Hennes & Mauritz fick nyligen kritik för en reklamkampanj med väldigt brunbrända modeller och i veckan hamnade Valbo köpcentrum i hetluften.

Anledningen är en tävling som utlystes på köpcentrats hemsida. Där uppmanades folk att skicka in en bild på sig själv med en ”v-bränna”. I en filmsnutt visades hur en tjej sprutar solkräm i form av bokstaven v på en solande killes bröstkorg.
– V-tecknet är en symbol för Valbo köpcentrum. Med lite glimt i ögat utlyste vi därför en tävling med den roligaste v-brännan, säger centrumledare Benny Andersson.

Men tävlingen fick kritik, bland annat från Yvonne Brandberg på Cancerfondens forskningsnämnd. I en intervju med TV4 jämställde hon Valbo köpcentrums tävling med att utlysa en tävling i att röka. Igår morse togs därför beslutet att ändra tävlingen.
– Vi vill inte uppmana folk att tävla och skada sin hud. Cancerfonden och andra har reagerat och vi har tagit till oss kritiken och lyssnat, säger Benny Andersson.

Nu vill Valbo köpcentrum istället ha in roliga sommarbilder som tävlingsbidrag.
– Vår ambition var inte att man skulle bli tokbränd, säger Benny Andersson.

Mer läsning

Annons