Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot Montessoriskola

Rektorn tar inte sitt ansvar som pedagogisk ledare och personalen saknar rätt kompetens.
Det konstaterar Skolinspektionen som besökte Nynäs Montessoriskola under två dagar i november.

Annons

Skolinspektionen hittade en rad brister under besöket på Nynäs Montessoriskola för elever från förskoleklass och upp till årskurs 9. Senast den 7 mars måste Gävle kommun redovisa vad som gjorts för att åtgärda bristerna. Här är några exempel:

– Lärarna ger inte eleverna den stimulans och ledning de behöver.

– Skolmiljön präglas inte av trygghet och studiero.

– Rektorn ser inte till att betygen sätts enligt skollagen och andra författningar.

– Barnen och deras föräldrar får inte fortlöpande information om hur det går för eleven i skolan, varken kunskapsmässigt eller vad gäller den sociala utvecklingen.

– Rektorn tar inte sitt ansvar som pedagogisk ledare.

– Personalen saknar utbildning och kompetens för de uppgifter de ska utföra.

Även kommunens andra skola med Montessoripedagogik, Kastet i Bomhus, har haft inspektörer på besök. Även här har Skolinspektionen hittat ett antal brister som måste rättas till, dock inte lika många som på Nynäs Montessoriskola. Bland annat måste elevinflytandet öka och rektorn måste förbättra skolans sätt att arbeta med åtgärdsprogram.

Mer läsning

Annons