Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunder klagar på utvecklingen

Konsumenternas Bank- och finansbyrå får ständigt klagomål från bankkunder som inte länge kan göra sina kontant­ärenden på banken. Det finns också de som vägras ett bankkonto överhuvud­taget.

Annons

Konsumenternas bank- och finansbyrå är en oberoende rådgivningsbyrå för privatpersoner när det gäller finansärenden.

Enligt byrån är det många i dag som inte hänger med eller för den delen får vara med i utvecklingen av det kontantlösa samhället.

När Svensk Kassaservice lades ner 2008 bestämdes det att Post- och telestyrelsen skulle borga för alla svenskars tillgång till kassatjänster oavsett var de bodde i landet.

Ingen ska ha längre än tre mil till närmaste betalservice. Men Konsumenternas Bank- och finansbyrå betvivlar att det är på det viset.

– Det handlar framförallt om äldre människor som inte använder internetbank eller personer på landsbygden som får allt längre till banken när kontoren läggs ner. Så länge det är personer som vänder sig till oss med de här problemen är vi inte nöjda, säger Kicki Westerståhl som är chef för byrån.

Eftersom banktjänsterna är nödvändiga för att kunna fungera i dagens ekonomi får ingen diskrimineras och hindras från att öppna ett konto.

Enligt Finansinspektionen bör alla bankkunder också erbjudas internet- eller girolösningar för sina bankärenden. Bankerna har rätt att neka personer som är ohederliga eller misskött relationen med sin bank.

– Problemet är att det är frivilligt för bankerna och det finns vissa kunder som blir nekade att få bankkonto, oavsett vilken bank de vänder sig till. Det är ofta personer som har skulder eller betalningsanmärkningar, säger Kicki Westerståhl.

Mer läsning

Annons