Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Kunderna vill ha jätteräkor”

/
  • Huruvida fiskkonsumenten har blivit mer medveten råder det delade meningar om. Henrik Stööp på Ica Maxi i Hemlingby menar att kunderna i första hand tittar på priset.

Allt fler säger nej till jätteräkan, men Ica Maxi i Hemlingby fortsätter att sälja den. Trots Ica Sveriges påtryckningar.

– Efterfrågan var så stor, säger Ica Maxi i Gävle.

Naturskyddsföreningen rasar och kallar det för ”en skamfläck”.

Annons

I frysboxarna på Ica Maxi i Hemlingby ligger de vakuumförpackade, de omdebatterade jätteräkorna. Efter att Ica centralt rekommenderat att alla butiker ska ta bort miljöboven slutade Ica Maxi i Hemlingby att sälja den. Men kunderna började snart klaga och ville ha tillbaka jätteräkan och efter ett år hamnade det rödlistade skaldjuret återigen i butiken.

Vid frysdisken står Henrik Stööp, försäljningschef.

– Efterfrågan var så stor så vi var tvungna att ta tillbaka dem. Vi lever ju av kunderna och kunde inte släppa iväg en sån produkt även om man skulle vilja det.

Jätteräkan kallas också för tigerräka, scampi och gambas. Men oavsett titel och även om de är certifierade är de stora miljöbovar.

Naturskyddsföreningen har fört en stark kampanj där de meddelar att räkorna doppas i giftiga kemikaler och att det skövlas viktiga mangroveskogar då räkan odlas. Hemköp, Coop, Scandic, Pizza Hut och flera sushirestauranger har valt att ta bort produkten ur sitt sortiment.

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, visade nyligen sitt uppenbara missnöje gentemot Ica i ett pressmeddelande.

– Ica beslutade 2009 att centralt sluta köpa in jätteräkor men många enskilda Icahandlare kortsluter löftet och säljer jätteräkor av värsta sort. Det är en skamfläck på Icakoncernens miljöarbete, säger han.

Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på Ica Sverige, påpekar att man ger tydliga rekommendationer till butikerna.

Vad anser du om att Ica Maxi i Hemlingby går emot uppmaningen?

– Här blir det ganska tydligt att det blir en nackdel för oss. Den stora majoriteten har valt att inte sälja jätteräkan, de som säljer den drar ju med sig de andra och det blir ett problem för vårt varumärke. Vi lanserar i höst ett nytt alternativ som kallas kungsräka. Den ser ut och smakar likadant men har en miljömärkning. Min förhoppning är att de butiker som har kundpåtryckningar köper in kungsräkan i stället.

Mer läsning

Annons