Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvaliteten ska inte sänkas

Den som vill ska få gå ut varje dag och få sällskap till läkaren eller frissan.

I dag diskuterar omvårdnadsnämnden ett förslag på en ny kvalitets- och värdighetsgaranti.

Annons

De nuvarande kvalitetsdeklarationerna talar bland annat om att den som bor på äldreboende och vill gå ut varje dag ska få göra det och boendet ska se till att någon följer med till tandläkaren.

Den som bor på gruppboende ska få hjälp att utveckla intressen och vidga sitt sociala nätverk.

Städningen ska skapa trivsel och det finns maxtider för hur länge det ska gå mellan dem.

Allt listat för att alla som får hjälp och deras anhöriga ska veta vad de har rätt att kräva.

Förslaget till ny garanti som politikerna i nämnden ska diskutera i dag är mer allmänt hållet och här finns inga utfästelser om till exempel daglig utevistelse, att ingen ska behöva dö ensam eller hur snabbt personalen ska svara på larm.

Men någon sänkning av kvaliteten handlar det inte om säger Lena Lundgren, S, nämndsordförande.

– För mig är det helt självklart att man ska få gå ut, säger hon.

Måns Montell, M-ledamot i nämnden, instämmer.

– Det här får inte tas som intäkt för att man sänker kraven.

Han tycker att det är bra att kvalitetsdeklarationen/värdighetsgarantin blir ett gemensamt dokument i stället för att, som nu, varje verksamhet har en.

– Det är bra att den har ett tydligt kundperspektiv, säger han.

Äldreboenden, gruppboenden och hemtjänst ska klara sig med mindre pengar i år. I konsekvensanalyserna pekade äldreboendena på att de inte skulle ha möjlighet att följa med pensionärerna ut som förut och längre väntan vid larm. Produktionschef Ann-Britt Nordahl konstaterade i november i GD att de skulle bli mer beroende av anhöriga.

Men den nya kvalitetsdeklarationen ska alltså inte innebära någon ambitionssänkning enligt Lena Lundgren och Måns Montell. På dagens möte ska de diskutera hur garantin ska se ut, för att längre fram kunna fatta beslut.

Uppdragschef Lena Isokivelä säger att de velat göra ett gemensamt allmänt dokument för att sedan ta fram olika konkreta riktlinjer för verksamheterna. En allt för detaljerad garanti kan göra att man tror att man ska anpassa sig efter den i stället för att fråga efter det man behöver säger hon.

– Man ska få sina behov tillgodosedda. Verksamheten får slå larm om den inte kan det och då får vi hantera det på ett annat sätt.

Mer läsning

Annons