Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstingspolitikerna om akuten

/

Är du nöjd med hur akutvården i Gävle fungerar? Hur kan den förbättras?

Annons

Maria Aspers, landstingsråd, Miljöpartiet:

– Nej. Vi måste göra något åt att så många patienter söker akuten för lindriga besvär. Vi behöver bli bättre på att informera om vart man ska vända sig i olika situationer. Medborgarna måste också själva ta större ansvar för att de nyttjar våra gemensamma resurser på ett solidariskt sätt. Dyr akutvård ska förbehållas dem som verkligen behöver den.

Hannah-Karin Linck, landstingsråd, Centern:

– Så länge vi får synpunkter från patienter som är missnöjda kan jag inte vara nöjd. Långa väntetider kan inte alltid undvikas men det skulle bli bättre om fler med enklare åkommor sökte sig till hälsocentralerna istället. Vi kan behöva införa tydligare ekonomiska morötter som stimulerar hälsocentralerna att ha öppet på kvällar.'

Eva Tjernström, landstingsråd, Socialdemokraterna:

– Akuten gör ett bra jobb men de behöver få bättre förutsättningar. Lokalerna är en sak som vi tittar på, patientflödet en annan. Vi måste få patienter med lindrigare besvär att söka sig till hälsocentralerna istället för till akuten. Vi måste se till att man kan nå hälsocentralerna på fler tider på dygnet än i dag.

Stig Zettlin, oppositionsråd, Sjukvårdspartiet:

– Nej, det kan man inte vara. Lokalerna är oacceptabla, där måste det ske något snabbt. Vi vill också återöppna kirurgakuten i Bollnäs. Det skulle lätta på trycket i Gävle. Jag tror inte på att lära folk att söka hälsocentral för mildare åkommor, det har vi försökt i 30 år utan att lyckas. Vi måste acceptera att de beteendemönster som finns och anpassa resurserna efter det.

Ingemar Kalén, oppositionsråd, Kristdemokraterna:

– Vi får så många olika signaler, både positiva och negativa. Det oroar mig ändå att det i så många fall inte tycks fungera. Vi måste informera allmänheten om att de ska använda 1177 mycket mer så att de hamnar rätt. Akutens personal borde åka utomlands och se hur man jobbar med väntetiderna på akutmottagningar där. Jag tror att det finns mycket att lära.

Carina Östansjö, oppositionsråd, Folkpartiet:

– Jag är absolut inte nöjd. Patienter som kommer till akuten bör tas omhand på ett bättre sätt redan i dörren. En sköterska borde finnas där som direkt kan göra en första undersökning och informera om förväntad väntetid. Att patienten bara ska ta en kölapp och sedan bli sittande i kanske en halvtimme-trekvart i ovisshet är inte bra.

Patrik Stenvard, oppositionsråd, Moderaterna:

– Nej, även om många är nöjda är det alltför många som har negativa upplevelser. Personalen gör så gott den kan men lokalerna är undermåliga. Den medicinska kvaliteten kan bli bättre. Till exempel måste sjukhuset bli bättre på att ordna så att patienter som fått en stroke snabbare kan få propplösande behandling.

Roger Hedlund, gruppledare, Sverigedemokraterna:

– Nej. Landstinget har för lite fokus på akutvården. Människor prioriterar en nära och välfungerande akutvård framför annan verksamhet, det måste vi politiker anpassa resurserna efter. Vi behöver också sätta press på hälsocentralerna så att de tar ansvar för sina patienter och inte skickar dem vidare till sjukhuset för att slippa kostnader.

Alf Norberg, oppositionsråd, Vänsterpartiet:

– Jag har ingen jättetydlig bild av hur den fungerar. I en så händelsestyrd verksamhet är det svårt att undvika toppar och långa väntetider Att många söker vård akut är delvis symtom på att vi lever i ett otryggt samhälle med arbetslöshet, ekonomisk oro och så vidare. Sjukhuset är i dag vad kyrkan var på medeltiden, en trygghetssymbol.

Mer läsning

Annons