Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Lärarna märker inte när elever mår dåligt”

/
  • Samuel Hillman, ordförande i elevrådet på Milboskolan, är inte förvånad över att så många elever på skolan inte når målen.

På Milboskolan är resultaten för pojkar i årskurs 9 anmärkningsvärt låga. Knappt hälften av dem nådde upp till kunskapskraven i alla ämnen förra året.

– Jag är inte alls förvånad, det är som jag trodde ungefär. Hemskt, säger Samuel Hillman, elev och ordförande i elevrådet på Milboskolan.

Annons

Milboskolan är av de skolor som fått ett föreläggande från Skolinspektionen för att eleverna i högstadiet inte får förutsättningar att nå målen.

Det är främst pojkarna i högstadiet som inte får godkänt i alla ämnen. Medan bara knappt 52 procent av pojkarna i nian på Milboskolan nådde målen 2011 var motsvarande siffra för flickorna nära 90 procent. För hela landet är värdena 80,3 procent för flickor och 74,6 för pojkar.

– Jag vet egentligen inte varför det går sämre för killarna. Delvis kanske det beror på att man också får betyg efter hur man beter sig. Killarna uppträder väl annorlunda i klassrummen, tjejerna är lite lugnare.

Sedan 2007 har pojkarnas resultat försämrats. Skolinspektionens skriver i sitt beslut att skillnaden i flickornas och pojkarnas resultat av skolpersonal snarare förklaras med pojkarnas bristande motivation och ambition än av brister i undervisningen. Ändå, konstaterar Skolinspektionen, bedrivs inte tillräckligt arbete för att öka pojkarnas motivation.

Samuel Hillman säger att det såvitt han vet inte har varit några diskussioner på skolan om de brister som Skolinspektionen fann vid sitt besök i december.

– Men det har varit mycket prat om resurser och annat sedan vår elevcoach Joel Lindgren skulle få sluta för någon månad sen. Då blev det väldigt starka reaktioner. Joel var ju anledningen till att många elever fick bättre resultat. Och det slutade ju också med att han fick vara kvar här. Men bara tills vidare.

Samuel Hillman efterlyser fler pedagoger på skolan, alternativt att de som finns etablerar bättre kontakt med eleverna.

– Lärarna märker inte om någon elev mår dåligt eller så. Och en elev vänder sig ju inte självmant till en lärare om han eller hon har problem. Det är ju det som var grejen med Joel. Och lärarna tar bara kontakt med föräldrarna, inte eleven, om det är något problem.

Men han lägger inte allt ansvar på lärarna.

– Eleverna har ju också ett ansvar. En del kommer inte på lektionerna och sen klagar de på undervisningen. Det blir ju också fel.

Precis som de flesta andra skolor i Gävle får Milboskolan kritik för att undervisningen inte anpassas efter elevernas behov.

– Så är det.Jag skulle vilja att de delade in oss i mindre grupper efter kunskapsnivå, men jag tror inte de får göra så. Men jag tror att man måste tänka om helt och göra på ett nytt sätt. Ett som funkar.

Mer läsning

Annons