Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lidl tiger om butikspremiär

GÄVLEPå torsdag i nästa vecka slår den tyska lågpriskedjan Lidl upp dörrarna till sina första butiker i Sverige. Men när den första Lidlbutiken i Gävle ska öppna förblir tills vidare en hemlighet. Företaget vill inte säga något alls om det.

Annons
- Det är direktiv från den tyska koncernledningen, är svaret som GD får från Lidls svenska huvudkontor i Stockholm.
På tomten i Stigslund har i alla fall byggnadsarbetet påbörjats, så någon gång på vårkanten kanske det är dags för invigning.

Ritningar
Handelsanställdas förbund i Gävle har fått granska ritningarna och lämna synpunkter, men har inte heller fått någon information om när verksamheten ska dra igång.
- Några mer kontakter har vi inte haft, säger Sylvia Abramsson, ombudsman på Handels avdelning i Gävle.
Lidls satsning i Sverige är omgärdad med tystnad, åtminstone från Lidlkoncernen själv, och hemlighetsmakeriet har spätt på ryktesspridningen.
- Hela branschen är undrande. Vi ser med spänning fram mot det här, säger Ivan Hernadi, vd för Livsmedelshandlarförbundet.
Han betecknar Lidls etablering som den första verkliga lågprissatsningen i Sverige, helt olik andra satsningar som de svenska kedjorna genomfört.

4 000 butiker
Den tyska Lidlkedjan med 4 000 butiker i femton länder sägs satsa på att etablera sig i Sverige med minst 75 butiker och ett antal centrallager. Men ingen vet med säkerhet. Helt säkert är att de allra första elva butikerna i Syd- och Mellansverige öppnar i nästa vecka.
Lidl har också stött på motstånd i flera kommuner, ibland från politiker, ibland från grannar som protesterat mot byggplanerna.

Begränsat sortiment
Men vad som är Lidls vapen i kampen om matkunderna råder det ingen tvekan om. Med rejält låga priser och satsning på ett begränsat sortiment, huvudsakligen egna märkesvaror, ska konsumenterna vinnas.
- En normal ICA-butik har upp emot 7-8 000 artiklar, en Lidl-butik kanske 1 000.
- Det ska bli intressant att se hur konsumenterna kommer att reagera, säger Ronald Åberg, etableringschef på ICA.
ICA har nyligen lagt ner butiker och strukturerat om i Gävle, men det är inte oron för konkurrensen från Lidl som ligger bakom åtgärderna, enligt Ronald Åberg.
- Vi jobbar med att utveckla våra projekt. Sedan får vi se hur marknaden reagerar.

Egna varumärken
Men att Lidl redan har rört om på den svenska marknaden är Ivan Hernadi, vd på Livsmedelshandlarnas förbund, övertygad om. Ett av Lidls slagnummer är satsningen på egna varumärken, något som de stora livsmedelskedjorna i Sverige också har utvecklat på senare år.
- Lidls planer har i alla fall bidragit till det, säger Ivan Hernadi.
Orsaken till Lidls tystlåtenhet kan han bara spekulera i.
Trots att Lidl hittills inte öppnat en enda butik i Norge visar undersökningar att den norska allmänheten mycket väl känner till lågpriskedjan. Precis som i Sverige har det redan skrivits otaliga artiklar om Lidl, trots, eller kanske tack vare, företagets tystnad. Enligt de undersökningarna motsvarar publiciteten ett reklamvärde på mellan 50 och 100 miljoner kronor.
- Det är ett smart sätt att marknadsföra sig på, säger Ivan Hernadi.



Sven-Olof
Ekman
026-15 96 42 svenolof.ekman_gd.se

Mer läsning

Annons