Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lösa skruvar i nästan ny Iphone

/
  • Flera delar saknades när Peter Holm öppnade den trasiga telefonen som lämnats in. Trots att den såldes som fabriksny till kunden bara tre månader tidigare.

För tre månader sedan köpte en kvinna en ny Iphone på Telia i Gävle. När reparatören Peter Holm skulle laga telefonen upptäckte han att flera delar saknades.

– Det var uppenbart att telefonen öppnats före den sålts som ny, säger han.

Annons

I måndags fick teknikreparatören Peter Holm i uppdrag att byta ut en sprucken display på en Iphone. När han öppnade telefonen upptäckte han till sin förvåning att flera delar saknades.

– Jag skruvade ur skruvarna i nedkant och drog av höljet. Då såg jag att två skruvar som håller fast batteriet saknades. Även en så kallad ”pressure contact”, vilket är ett bleck som är en del av antennen, saknades, säger Peter Holm.

När så många delar var försvunna var hans första tanke att telefonen lagats förut och att reparatören före honom inte gjort sitt jobb. Men ägarinnan berättade att telefonen var helt ny och att den köpts på Telia i Gävle bara tre månader tidigare. Då misstänkte Peter Holm att någon fört kunden bakom ljuset, för han kunde direkt konstatera att detta inte var en fabriksny telefon.

– Det var uppenbart att telefonen öppnats före den sålts som ny, säger han.

Från Telias sida svarar man att de inte har tillräckligt med information för att ta ställning i frågan eftersom de inte själva skötte reparationen. Irene Krohn på företagets presstjänst vill inte spekulera i vad som kan ha hänt men understryker hur viktigt det är att kunden kontaktar Telia om det skulle vara några problem med telefonen.

– Är det något som inte fungerar med telefonen är det jätteviktigt att kunden kontaktar oss, så vi får en möjlighet att åtgärda det.

Så det är inget problem att det saknas skruvar i Iphones så länge telefonen funkar?

– Jag kan absolut inte spekulera i vad som kan ha hänt med telefonen eller varför det saknas skruvar eftersom kunden inte har hört av sig till oss, säger Irene Krohn på Telia.

Enligt henne köper Telia telefoner i plomberat skick och dessa öppnas inte förrän vid försäljningstillfället. För frågor om vad som kan ha hänt med skruvarna hänvisar hon till tillverkaren Apple.

Under sina tio år som teknikreparatör har Peter Holm aldrig sett något liknande och han är övertygad om att något hänt på vägen från fabrik till försäljning. Han finner inget som tyder på att detta är ett produktionsfel.

– Det har hänt att jag öppnat produkter som saknat en skruv, det kan försvinna i produktionen. Men inte två skruvar och ett bleck. Sådana uppenbara missar gör man inte i kvalitetskontrollen på fabriken. Det här är en begagnad telefon som är reparerad, säger han.

Gefle Dagblad har sökt tillverkaren Apple för en kommentar.

Mer läsning

Annons