Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lustfyllt lärande ska öka språkintresset

/
  • En gummiboll susar genom luften och fångas av Alexander Castro. Han ger sitt svar och slänger sedan tillbaka bollen till Kertsin Hjelm igen som direkt passar den - och en ny fråga - vidare till en annan elev. Foto: LARS WIGERT

GÄVLE - Isabell, tu commences!
Det är franskalektion för sjuorna på Nynässkolan och lärarinnan Kerstin Hjelm har just sparkat igång en övning där eleverna ska lära sig tiotal.
- Men den här gången ska det gå snabbare. Vara mer action!, säger hon.

Annons
Övningen går ut på att eleverna säger ett tal och sedan bollar en fråga vidare till nästa klasskompis.
Vid en första anblick verkar lektionen lite splittrad. De flesta eleverna sitter i sina bänkar men två tjejer har placerat sig i en blå och grön soffa längs ena väggen.
Och Kerstin Hjelm protesterar inte.
- Några vill sitta mjukt, andra hårt. Några vill ha det mörkt, andra ljust, säger Kerstin Hjelm som om det vore den mest självklara saken i världen.

Hon hade jobbat som lärare i drygt 15 år när hon fick upp ögonen för inlärningsstilar som utgår ifrån elevernas olika behov.
Medan vissa barn har lättare att lära sig saker genom att läsa själv har andra lättare att ta in information om de får det berättat. Några vill lyssna på musik medan de pluggar, somliga vill ha tyst.
- Andra behöver fingra med nåt så därför tycker jag att den här bollen är en riktig höjdare, säger Kerstin Hjelm.
Bollen hon pratar om heter Koosh-boll och är en färgglad sak i gummi som finns i olika storlekar. Själv använder hon den större varianten under lektionerna och kastar den till eleverna samtidigt som de får en fråga.
- Det är tradition att vi pratar och läser. Men det finns de som måste få röra på sig, säger hon.
Skolans förhoppning är att den varierade undervisningen ska få fler elever att fastna för ett främmande språk. I dag väljer många elever att läsa franska, spanska, eller tyska i sexan, men slutar när de kommer upp i åttan och det blir dags för betyg.
- Då blir det svart på vitt om de klarar sig bra eller inte.
I stället för att kämpa vidare med det tredje språket väljer en del att hoppa av och istället läsa extra mycket engelska.
- Om man läser engelska får man ett betyg mindre. Det kan tyckas bekvämt, säger Kerstin Hjelm.
Hennes dröm är att fler elever ska inse vilka möjligheter det ger om man kan ytterligare ett språk. Inte minst när man reser till andra länder.
- Det öppnar så många dörrar.


Vad tycker då eleverna om Kerstin Hjelms franskalektioner?
- Det är roligt. Vi brukar göra pjäser, säger Kajsa Mattsson.
- Det är roligast att prata franska. Tyska är så likt svenska, säger klasskompisen Isabell Myhrberg.
Båda två tror att de kommer att fortsätta med franskan, även i åttan och nian.
- Men det beror lite på hur man känner då, säger Kajsa Mattsson.

Anna Höglund
026-15 96 31
anna.hoglund@gd.se

Mer läsning

Annons