Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyckat skolbyte för Viktor

/
  • Det finns alltid två lärare i klassrummet. Tre av tolv barn i klassen har nedsatt hörsel men samtliga lär sig teckenspråk. – Det utvecklar vår känsla för språket och alla barn vinner på att lära sig det, säger Malin Persson, hörselpedagog.Viktor tycker att skolan har blivit roligare och lugnare sedan han kom till Brynässkolan.– Det är bra här för jag hör bättre, säger han.

För cirka ett år sedan skrev GD om Viktor Karismaa som har kraftigt nedsatt hörsel och hade svårt att koncentrera sig i skolan.
Rektorn lovade förbättringar i och med flytten till Brynässkolan.
I dag mår Viktor bättre än någonsin.

Annons

Det höga taket har sänkts, tjocka gardiner ramar in varje fönster och tennisbollar sitter fast på stols- och bordsbenen.

Det finns ett litet bås dit varje elev kan gå efter samlingen för att läsa i sin egen takt. Eleverna har även egen dator där de kan öva på språk. Brynässkolans hörselspår har blivit allt som mamma Carola Karismaa kunde önska för sin son.

– Det känns toppen och Viktor mår så bra i dag. Det är slut på utbrotten och han har energi kvar när han kommer hem från skolan, säger hon.

Förut gick Viktor på Stenebergsskolan. Där klarade inte Viktor av att koncentrera sig hela dagarna. När han kom hem var han utmattad och tog av sig hörapparaterna på en gång.

Mamma Carola Karismaa var på väg att säga upp sig från sitt jobb och flytta till Härnösand där det finns en specialskola för barn med hörselnedsättning när det blev klart att verksamheten skulle flyttas till Brynässkolan.

I de nya lokalerna finns hörselslingor i golvet som är kopplade till barnens hörapparater.

Genom det systemet kan barnen själva ställa in om de vill höra allt i sin omgivning eller bara det som sägs i elev- eller lärarmikrofonerna som är kopplade till slingan.

– En hörapparat förstärker alla ljud. Ett papper som prasslar eller om någon letar efter en penna låter starkt i apparaten, men nu kan han ställa om och då kan han koncentrera sig mycket bättre, säger Carola Karismaa.

Det går tolv barn i klassen varav tre har en hörselnedsättning. Samtliga lär sig teckenspråk och eftersom de pratar genom mikrofoner lär de sig att prata en i taget.

– Här kan vi inte prata i mun på varandra utan alla måste lyssna på den som talar, säger Ingrid Ögren, hörsellärare.

Hon har följt Viktor Karismaa från det att han började på Steneberg och menar att den nya miljön har gett honom helt nya förutsättningar.

– Det går så mycket bättre för honom i skolan och han tycker det är kul. Det är väldigt stor skillnad från när vi var 18 barn i klassen på Steneberg, säger hon.

Malin Persson är hörselpedagog och även hon har följt Viktors och de andra barnens utveckling efter flytten från Stenebergsskolan till Brynässkolan.

– Vi som personal känner oss stolta över verksamheten, det gjorde vi inte förra året, säger hon.

Någon som delade Carola Karismaas oro inför flytten till Brynässkolan var Kurt Hjalmarsson, rektor för hörselverksamheten i Gävle.

Men han bestämde sig för att inte ge upp innan lokalerna blivit perfekta.

– Det tycker vi att de är nu. Det är viktigt att alla barn får vad de behöver för en god skolgång. Då får man utmana lite hit och dit.

Han är tacksam över att barn- och ungdomsförvaltningen har lyssnat på vilka behov som barnen har och satsade på att tillfredställa dem.

– Och vi har platser för fler barn. Vi vet att det finns de som är i behov av att gå i en klass för barn med hörselnedsättning men föräldrarna vet inte om att vi finns, säger han.

”Det går så mycket bättre för honom i skolan och han tycker det är kul. Det är väldigt stor skillnad från när vi var 18 barn i klassen på Steneberg”

Ingrid Ögren

Hörsellärare som följt Viktor Karism aa från det att han började på Steneberg

Mer läsning

Annons