Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många är missnöjda med apoteken

/
  • Många tycker att apoteken blivit sämre sedan avregleringen. Bland annat tycker kunderna att de inte får sina mediciner i tid. Det håller inte Gülsüm Sari med om.
  • ”Det är inte bra att man måste springa runt på olika apotek för att få de mediciner man behöver” säger Mats-Åke Moritz Lundqvist, kund på apoteket.

Kunder får inte sina mediciner i tid och många misstror personalens kompetens. Det visar en ny rapport från Konsumentverket.

Annons

Före avregleringen var 95 procent av konsumenterna nöjda med apoteken. I dag ligger den siffran på 77 procent, det visar en rapport från Konsumentverket.

En anledning till att missnöjet ökat är att många tycker att de får vänta för länge på läkemedel de fått på recept.

Mats-Åke Moritz Lundqvist är en av apotekets kunder.

– Det är inte bra att man måste springa runt på olika apotek för att få de mediciner man behöver. Dessutom är jag tveksam till apotekspersonalens kompetens, säger han.

För två år sedan började de statliga apoteken att säljas ut. I dagsläget finns det nio apotek i Gävle, fyra av dem är statligt ägda.

Gülsüm Sari jobbar på det statligt ägda apoteket i Gallerian Nian.

– De kunder som kommer hit säger att det är lättare att få tag på medicin här. Dessutom har vi mindre köer.

Johan Wallér är VD för Sveriges Apoteksförening. Han menar att det är en självklarhet att apoteken ska ringa till andra apotek om kundens medicin inte finns inne.

– Konsumentverkets rapport är en besvikelse. Vi har också märkt av problemet att många kunder inte blir expedierade i tid och att läkemedlen inte finns inne. Själv skulle jag bli förbannad om jag var tvungen att vänta på min receptbelagda medicin.

Mer läsning

Annons