Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många samtal till ny vårdavdelning

GÄVLE
Landstingets nyöppnade sjukvårdsrådgivning har fått en hektisk start. Oväntat många har ringt, något som tidvis lett till långa väntetider.

Annons
- Det tycks finnas ett uppdämt behov av att få komma i kontakt med sjukvården, säger Irene Ferm, verksamhetschef.

Stor efterfrågan
Sjukvårdsrådgivningen, som är stationerad i Bollnäs och öppnade förra onsdagen, är tänkt att fungera som en avlastning för sjukvården i länet. Istället för att stå i långa telefonköer hos hälsocentralerna eller i onödan "belasta" jourmottagningar ska länets invånare snabbt kunna få råd via sjukvårdsrådgivningen.
Att det finns en stor efterfrågan på denna tjänst visade sig tydligt den gångna helgen. Bara under lördagen fick rådgivningen ta emot 1 300 samtal. Det är dubbelt så många som man kalkylerat med och bemannat för. De utställda löftena om korta väntetider - alla som ringer ska få svar inom tre minuter - kunde inte hållas. Väntetider på uppemot 15-20 minuter förekom.
Att rådgivningens telefoner skulle gå extra varma under helger, då ingen annan telefonrådgivning finns att tillgå i landstinget, kom i sig inte som någon överraskning.
- Men den här enorma anstormningen var vi inte förberedda på. Vi satte in extrafolk men det var ändå svårt att hålla väntetiderna nere, säger Irene Ferm.
Varför så många fler än väntat ringt rådgivningen vet man inte. Till viss del kan det handla om nyhetens behag, människor är nyfikna på vilken service som erbjuds, menar Irene Ferm.

Uppdämt behov
Mycket tyder också på att den i många fall bristfälliga tillgängligheten inom sjukvården i Gävleborg skapat ett uppdämt behov hos allmänheten. Några som ringt har hoppats att de via rådgivningen skulle kunna komma förbi vårdköer och få planerade läkarbesök tidigarelagda.
Inför kommande helg har bemanningen vid sjukvårdsrådgivningen förstärkts. Det är dock osäkert om det höga trycket på helger kommer att vara bestående.
- Vi kommer att följa utvecklingen. Ser vi att det här är något som håller i sig måste vi överväga att anställa mer personal, säger Irene Ferm.

BJÖRN HANÉRUS
026-15 96 34
bjorn.hanerus@gd.se

Mer läsning

Annons