Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matkassen har blivit dyrare

/
  • Efter PRO:s matprisundersökning har priserna höjts i de butiker som placerade sig bäst på listan.

Priserna har höjts rejält i tre av de butiker som var med i PRO:s mätning för två månader sedan. Störst ökning hittade GD hos City Gross. Främst är det köttpriserna som stigit.

Annons

Varje år går PRO ut och prisjämför Sveriges butiker med syfte att ge bra konsumentinformation.

När Gefle Dagblad gjorde samma prisundersökning som PRO två månader senare hade City Gross höjt priserna på matkassen med 177,65 kronor vilket motsvarar 16 procent.

Även Willys på Lokförargatan har höjt priserna med 14.54 procent och Ica Kvantum i Sätra med 8.34 procent.

– Det är inte seriöst att Bergendahls rider på PRO:s undersökning i reklamen, säger Thomas Svaton, VD för Svensk Dagligvaruhandel.

Andreas Eklind, butikschef vid City Gross i Gävle, vill inte kännas vid att butiken sänker priserna vid PRO:s undersökning och sedan höjer dem.

– I fjol kom vi inte bra i undersökningen, men efter det har jag hittat sätt att sänka priserna och kolla hur vi ligger till. Jag kommer aldrig att skämmas för prissättningen i vår butik, säger Andreas Eklind.

Varför har priserna stigit så mycket sedan PRO-mätningen?

– Jag antar att det är köttet som dragit upp det mesta. Det är dagspriser på kött och vi köper dem direkt från köttproducenterna, säger Andreas Eklind.

Även Willys butikschef på Lokförargatan, Lars Edgren, tror att köttet har betydelse för prishöjningen.

– Vissa priser svänger, som kött till exempel. Att världsmarknadspriser ökar spelar in, valutaförändringar också, säger han.

Så ni har inte sänkt priserna för att komma bra till i PRO:s undersökning och sedan höjt dem?

– Nej det har vi absolut inte. Alla priser är centrala och vi har samma priser i hela Sverige på alla Willys butiker, säger Lars Edgren.

Hos PRO är man beredda på kritiken mot sin undersökning och handlarnas möjlighet att påverka sitt resultat.

– Om det finns någon handlare som medvetet sänker priserna inför vår undersökning för att hamna bra till så är det ett problem för butikerna att de lurar sina kunder. Det är inte PRO:s ansvar om handlarna är oärliga. De handlare som luras borde skämmas, säger Märtha Dahlberg, ombudsman på PRO med ansvar för prisundersökningen.

Mer läsning

Annons