Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minusresultat för Mackmyra oroar inte

/
  • Magnus Dandanell och Ulf Söderlund räknar med fortsatt tillväxt för Mackmyra Svensk Whisky.
  • Intresset för att köpa ett eget fat var stort under det första kvartalet. Försäljningen ökade med 10 procent.
  • Alla råvaror i Mackmyras whiskytillverkning är lokala. Kornet hämtas från åkrar inte långt från whiskybyn.
  • Första kvartalets förlust skrämmer inte chefen Magnus Dandanell. Men nu ska försäljningssiffrorna upp ännu mer.

Första kvartalet som börsnoterat bolag blev en förlustaffär för Mackmyra Svensk Whisky. Men det var inga sura miner för det, när rapporten presenterades i går.

Annons

– Det är i stort sett enligt våra planer, säger bolagets verkställande direktör, Magnus Dandanell.

Börsnoteringen på Nasdaq First North innebär inte bara att Mackmyra har fördubblat antalet aktieägare, från 3 000 till 6 000.

Nu riktas många fler ögon inte bara mot whiskysortimentet, utan också mot det ekonomiska resultatet.

För en whiskytillverkare är det första kvartalet årets sämsta.

Rörelseresultatet i år blev ett minus på 0,6 miljoner, vilket ändå är en förbättring jämfört med första kvartalet i fjol.

Omsättningen ökade, men på en punkt kunde det ha varit bättre enligt företagsledningen.

– Vi är inte riktigt nöjda med försäljningen av flaskor, säger Magnus Dandanell, som utlovar satsningar för att få upp de volymerna.

Men annars är budskapet från Mackmyra Svensk Whisky detsamma som före börsnoteringen.

Det är en långsiktig satsning som kanske inte ger snabba utdelningar till aktieägarna, men som på sikt ska bli en stabilt lönsam rörelse.

– Jag tycker att vi har god förståelse. Folk börjar förstå att det här skiljer sig från en vanlig industriverksamhet, säger Ulf Söderlund, finanschef på Mackmyra.

Och bolaget satsar på tillväxt, inte bara i Sverige utan också internationellt. Mackmyra har ett lager av whisky som tillåter en rejäl expansion och också en produktionskapacitet som kan bygga upp ett tillräckligt stort lager.

Under första kvartalet i år utnyttjades bara 35–40 procent av produktionskapaciteten.

Att köpa personliga fat är en affär som har utvecklats starkt och det nya destilleriet i whiskybyn har lockat många besökare. Att sälja upplevelse är ett av Mackmyras tre affärsben. När Mackmyra i sommar öppnar restaurang i anslutning till destilleriet ska det locka ännu fler besökare.

Då blir det också möjligt att erbjuda besökarna whiskyprovning.

Mer läsning

Annons