Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilpratande bussförare upprör

/
  • Vännerna Mohamed Touzari, Emmy Dahlström och Moa Domanders tycker alla tre att det är ett problem med busschaufförer som pratar i telefon medan de kör.– Det är oprofessionellt att prata under arbetstid. Särskilt då de inte bara riskerar sitt eget liv utan även andra människors, säger Emmy Dahlström.
  • För busschauffören Ida Wennman är det otänkbart att prata i telefon under tiden som hon kör. Dels för att det är förbjudet men framförallt för att hon tycker det är otryggt. – Det är så mycket att hålla koll på även utan telefonen, särskilt på vintern när det är halt och mycket bilar.

Resenärer blir oroliga när busschaufförer pratar i mobiltelefon medan de kör. Men trots att det är förbjudet förekommer det.

– De riskerar inte bara sitt eget liv utan även de som åker med bussen, säger Mohamed Touzari.

Annons

I förra veckan konstaterade Mohamed Touzari gång på gång hur busschaufförer pratade i mobiltelefon medan de körde. På sin blogg går han till storms mot yrkesförarna, kallar beteendet ”sinnessjukt” och efterfrågar vilka regler som X-trafik har egentligen.

– Jag tycker det är jävligt oansvarigt att göra så här, att köra en buss full med människor och prata i telefon samtidigt, säger han när GD träffar honom.

– När de står stilla vid Rådhuset är det inga problem. Då skiter jag i att de pratar i telefon. Men om jag ska någonstans och det är massor av bilar vill jag inte att chauffören tappar fokus för att han eller hon pratar i telefon.

Förra veckan såg han till exempel samma chaufför prata i telefon vid två olika tillfällen. Den andra gången reagerade han.

– Jag sa ”Du kanske inte ska prata när du kör en buss full med människor”. Då himlade han med ögonen och signalerade att jag skulle kliva på, säger Mohamed Touzari som inte vill säga att han blir rädd, men kan medge att han blir orolig när chauffören talar i telefon under körningen.

– Ja det blir man väl, man tänker att de inte har samma fokus och det blir väl en slags oro, säger Mohamed Touzari som poängterar att han inte vill dra alla busschaufförer över en kam utan riktar udden mot de som inte sköter sig.

På Rådhustorget väntar busschauffören Ida Wennman på bussen hon ska köra under eftermiddagen. När hon har rast pratar hon gärna i telefon, men bakom ratten låter hon bli, det känns för otryggt.

– Det är så mycket att hålla koll på även utan telefonen, särskilt på vintern när det är halt och mycket bilar.

Men det finns ett undantag, om någon från ledningscentralen ringer.

– Det kan röra sig om bussbyte eller att det hänt något, man kan ha kört förbi en passagerare, då måste man svara.

Men sådana rings det inte många på en dag, intygar Henrik Nyquist som är informationsansvarig på Stadsbussarna i Gävle.

– Oftast är det inga samtal alls som behöver göras. Normalt är det ett självspelande piano, men allt kan uppstå, säger han.

Privatsamtal för chaufförerna är förbjudna. Förekommer det kan chaufförerna bli varnade. Vad den varningen innebär vill Henrik Nyquist inte gå in på, men säger att flera sådana i följd inte är bra för förarens del.

– Men det har inte alls varit aktuellt att någon misskött sig upprepade gånger. Min uppfattning är att det finns en stor medvetenhet hos förarna.

Han menar att problemen aldrig varit särskilt stora och därtill att de minskat det senaste året. Något klagomål har inte kommit in sen i höstas.

– Det ett bra tag sen jag hörde om något klagomål senast, i november tror jag det var.

Mer läsning

Annons