Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Något måste hända i skolan

/
  • Undervisningsråden Elisabeth Ritchey och Lotta Hedén presenterade i går Skolinspektionens slutrapport efter flera månader av granskningar av Gävles skolor.– Det finns mycket stora skillnader mellan skolorna, säger Lotta Hedén.
  • Förvaltningscheferna Frank Stoor och Birgitta Pettersson har följt Skolinspektionens granskning av Gävles skolor med stort intresse.

Undervisningen i Gävles skolor måste bli bättre.

Nu ska jobbet som varje enskild lärare gör i sitt klassrum synas.

– Hemligheten är att få hela kedjan att fungera, säger Frank Stoor, chef för barn- och ungdomsförvaltningen.

Annons

Redan år 2005 år påpekade Skolinspektionen för Gävle kommun att för få elever uppfyller skolans kunskapsmål. Skolorna måste helt enkelt bli bättre på att hjälpa eleverna att nå kraven.

Nu, sju år senare, kvarstår kritiken. Statistik visar visserligen att Gävleelever i årskurserna 3 och 5 står sig bra jämfört med jämnåriga i övriga riket – men från årskurs 6 och fram till examensdagen i årskurs 9 är det någonting som händer. Resultaten sjunker och i fjol var det endast 71 procent av eleverna som fick betyg i alla ämnen. I hela riket ligger andelen på 76 procent.

– Den stora frågan för Gävle är: Hur ska man kunna förbättra resultaten? Att anpassa undervisningen är en viktig del, säger Elisabeth Ritchey, undervisningsråd på Skolinspektionen.

I går presenterade hon och kollegan Lotta Hedén Skolinspektionens sammanfattning av den fem månader långa inspektion som genomförts på samtliga skolor i Gävle kommun.

– Den viktigaste slutsatsen är att de ansvariga för skolorna i Gävle måste bli bättre på att följa upp undervisningen, säger Lotta Hedén.

Frank Stoor är chef för barn- och ungdomsförvaltningen och har noggrant följt inspektionsrapporterna som lämnats efter varje enskilt skolbesök.

– Det var inget som direkt överraskade. Vi har haft ögonen på en hel del av det här sen tidigare, bland annat de låga resultaten. Skillnaderna mellan skolorna blir också allt större och det är allvarligt, säger han.

Redan i höstas fick förvaltningen i uppdrag att göra en total översyn av kommunens skolor, bland annat vad gäller måluppfyllelse, lärartäthet och personalens kompetens.

Nu påbörjas arbetet med att gå ner på individnivå och titta vilket resultat de enskilda lärarna uppnår tillsammans med sina elever.

– Vi lägger fokus på varje individ och vad de presterar i varje enskild undervisningsgrupp, säger Birgitta Pettersson, förvaltningschef för Utbildning & Arbete.

Enligt Elisabeth Ritchey på Skolinspektionen är arbetet som kommunens skolor har framför sig inte helt lätt.

– Det svåraste är att ta tag i själva kärnverksamheten: Hur gör lärarna när de ska lära ut till barnen? Det finns rektorer som duckar för den frågan för att de inte vet hur de ska hantera den, säger hon.

Senaste den 28 juni vill Skolinspektionen ha svar på vilka åtgärder Gävle kommun har satt in.

Mer läsning

Annons