Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nästa år: Automatiskt platsutrop på bussarna

/

I tio år har X-trafik arbetat med att upphandla ett nytt biljettsystem som innehåller automatiskt platsutrop. Först nästa år kommer det vara på plats.
– Det har dragit ut på tiden, säger Matts Hildebrand som är förvaltningschef för X-trafik.

Annons

För tio år sedan, 2003, påbörjades planerna på ett nytt biljettsystem. X-trafik gick samman med sju andra trafikbolag i Mälardalen för att upphandla ett nytt. Men överprövningar av leverantörsbeslut, oförmåga att komma överens mellan köpare och säljare har gjort att saken dragits i långbänk. Så länge att X-trafik var tvunget att uppgradera det befintliga biljettsystemet för tre år sen, utan automatiskt platsutrop, för att överhuvudtaget ha ett fungerande system.

Inte förrän nästa år kommer det nya systemet, med automatiskt platsutrop, vara på plats.

– Det finns ett schema för utrullning av biljettsystem. Det kommer börja i Värmland, sen Dalarna och sen här. Det andra kvartalet 2013 ska det finnas på plats, säger Matts Hildebrand som är förvaltningschef på X-trafik.

Han kan bara beklaga att det tagit sådan tid och att lokaltrafiken inte har ett system som tillgodoser allas behov.

– Vi har ingen anledning att vara nöjda med det system vi har. Trafiken vi erbjuder ska vara tillgänglig för alla, säger han.

Trots att det befintliga systemet är otillräckligt och att lösningen är knappt ett år bort, är det inte aktuellt att låta busschaufförerna manuellt ropa ut hållplatser säger Matts Hildebrand.

– Frågan har varit uppe, men många chaufförer har vänt sig emot det. De upplever det som störande när hållplatserna ligger så tätt.

I det läget kan inte X-trafik kräva att bussbolagen tillhandahåller ett system som X-trafik misslyckats med att leverera menar Matts Hildebrand.

Men han uppmanar alla med behov att säga till chaufförerna om de vill ha platsutrop vid en hållplats. Det är önskemål som busschauffören är förpliktigad att tillmötesgå.

– Om kunden inte fått det den begärt finns det anledning för oss att prata med bussbolagen, för då har de inte skött sitt uppdrag.

Mer läsning

Annons