Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej till ”Fri fart” i Gavleån

/
  • Båttävlingen skulle utgöra dragplåstret på Atlasdagarna. När tävlingen fick nej ställdes hela arrangemanget in.– Vi företagare blev väldigt besvikna, säger Ralph Brodin, ordförande i Brynäs Företagarförening.

Veteranbåtar som kör ikapp skulle locka storpublik till gasklockeområdet. Men i sista stund fick arrangörerna nej.

– Tråkigt! Det är precis vad Gävle behövt som kuststad, säger Ralph Brodin, ordförande i Brynäs Företagarförening.

Annons

Det var den 17–18 augusti i år som Atlasdagarna skulle arrangeras vid Gasklockorna. Förberedelserna hade pågått länge. Evenemangets stora dragplåster skulle bli en veteranbåtstävling.

Samma tävling anordnas varje sommar utanför Linköping under namnet ”Fri fart på Göta Kanal”.

– Det var en möjlighet att få ett rätt stort evenemang med sjöanknytning till Gävle. Staden har ju törstat efter en festival med maritimt tema. Vi hade räknat med 6 000 besökare, säger Jörgen Lundén, tidigare projektanställd av kommunen för att utveckla Atlasområdet vid Gasklockorna.

Planen var att spärra av Gavleån mellan Alderholmsbron och utloppet i Inre Fjärden. Även Brynäs Företagarförening involverades. Ett 30-tal företag skulle få visa upp sig i Gasklockorna i samband med tävlingen.

Men tanken på att veteranbåtar skulle köra i fri fart förbi Gävle Strand fick såväl kommunen som polisen och kustbevakningen att se rött. De rekommenderade länsstyrelsen att säga nej.

Kustbevakningen menade att det vore ”klart olämpligt” att ge dispens från fartbegränsningen på fem knop i ett trångt farvatten där det i vanliga fall sker hastighetsövervakning.

Kommunen hänvisade till buller, svall som kan skada andra båtar samt olycksrisken – att barn skulle ramla i och bli påkörda.

Befängt, anser arrangören Anders Værnéus.

– Vi har kört i snart tio år på Göta Kanal och har ett väl uppbyggt säkerhetssystem. Och vi kör med små båtar så det blir inget svall. Visst kan det bullra lite, men jämfört med cruising är det ingenting, säger han.

Han är mest kritisk till att ingen av remissinstanserna hört av sig till honom för att höra hur det fungerar på Göta Kanal.

– De har läst min ansökan och skapat sig en bild som är helt uppåt väggarna, säger han och får medhåll av Jörgen Lundén:

– Det minsta man förväntar sig är att de tar referenser inför ett nytt evenemang.

Men kommunens miljöinspektör Torsten Sörell försvarar beslutet.

– Om veteranbilarna skulle vilja köra i fri fart på Södra Kungsgatan skulle nog ingen bli förvånad om de fick nej. Det finns fartbegränsningar av en orsak. På Gavleån finns kajer, bryggor, båtar och en allmän olycksrisk, säger han.

Men han tillägger att arrangören är välkommen att höra av sig igen.

– Kanske går det att ha en mer stillsam uppvisning på motsvarande sätt som cruisingkvällarna. Det skulle säkert bli en folkfest, säger Torsten Sörell.

Mer läsning

Annons