Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nerkylt företagsklimat

/

Alla kommuner i Gästrikland tappar placeringar i årets undersökning som Svenskt Näringsliv gjort av företagsklimatet.

Annons

– Det ser inte alls bra ut. Kommunernas politiker och tjänstemän måste vara ute mer bland företagarna, säger Lotta Pettersson, regionchef på Svenskt Näringsliv.

Sandviken gör den största djupdykningen och tappar 58 placeringar, till plats 250 bland landets 290 kommuner. Ockelbo, stadigt högre upp på listan än de övriga tre kommunerna, tappar 38 placeringar till 94:e plats, men är ändå klart bästa kommunen i länet.

Gävle tappar 19 placeringar och hamnar på 229:e plats.

– Det är jättetråkigt att vi åker neråt. Vi har högre ambitioner än så, säger Helena Ribacke, Gävle kommuns näringslivschef, som ändå hittar några positiva signaler i årets rankning. Företagen i Gävle tycker till exempel att skolans attityder till företagande har förbättrats rejält.

Hon tycker också att förutsättningarna för att klimatet ska bli bättre framöver är bättre än på länge. Samarbetet mellan kommunerna och näringslivets organisationer ser ut att gå en ny vår till mötes.

– Vi märker en skillnad i ambitionen att skapa en bred samverkan, säger Helena Ribacke.

Om den skillnaden beror på Svenskt Näringslivs byte på regionchefsposten vill hon låta vara osagt.

– Tiden kanske har blivit mogen, säger Helena Ribacke, som räknar med att Gävle ska börja klättra i rankningen framöver.

Ett förbättrat samarbete mellan skolan och företagen är ett exempel som Gävle satsar på, liksom ett försök att underlätta för de lokala företagen att delta i kommunens upphandlingar.

– Jag känner mig förtröstansfull.

Raset i Sandviken är svårförklarligt, enligt näringslivschefen Michael Norell.

– Vi tycker att vi gör en massa saker, men det betalar sig inte.

– Jag tror inte att vi missar något, men vi måste kanske göra mer av det vi redan gör.

Michael Norell noterar också att Sandviken än en gång rasar i rankningen efter ett nyss genomfört riksdagsval, utan att komma med någon förklaring till fenomenet.

– Men det är klart att vi inte är nöjda. Vi ska gå igenom det här tillsammans med Svenskt Näringsliv och Företagarna.

Enligt Lotta Pettersson finns det några faktorer som är särskilt viktiga för att skapa ett bra företagsklimat. Kommunerna måste ha en policy eller en handlingsplan för arbetet med företagen, göra hanteringen av kommunala ärenden enklare, koncentrera sig på att bli en beställare i stället för en producent och utveckla den kommunala upphandlingsprocessen, tillsammans med företagen.

– Alla måste förstå vikten av ett gott företagsklimat, och det börjar alltid hos kommunerna och politikerna, säger Lotta Pettersson.

Mer läsning

Annons