Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är 23:an hemma igen

Det är en resa som har tagit 56 år att genomföra.

Men i går kom 23:an hem till Gävle igen.

– Yes, där satt den, säger Daniel Ersson från Svenska spårvägssällskapet.

Annons

I går var en stor dag för stadens spårvagnsentusiaster när Hägglundsmustangen nummer 23 återvände efter sin mångåriga exil.

En glad Daniel Ersson tittar belåtet på lastbilssläpet med spårvagnen.

– Jag har varit orolig för väder och vind. Tänk om det varit snöstorm eller 30 minus. Appen har gått varm på telefonen under veckan.

Det var nästan 60 år sedan då spårvagnen trafikerade sträckan Islandsplan och Karskär i Gävle. Men 1956 togs beslutet att lägga ner spårvagnstrafiken i Gävle och den då nästan helt nya vagnen såldes till Göteborgs spårvägar.

2008 gavs den som en gåva till Gävleavdelningen av Svenska spårvägssällskapet.

På grund av lokalbrist har den inte kunnat förvaras i Gävle förrän nu och i stället stått i Malmköping.

Men i går hittade den slutligen hem och nu inleds det stora arbetet med att renovera vagnen, berättar Daniel Ersson.

– Det är svårt att säga hur lång tid det tar, vi måste plocka isär den och bygga ihop den för att se vad som behöver fixas, som plockepinn. Det kommer att kräva några hundratals timmar av ideellt jobb, säger han.

Med hjälp av sponsorer och god vilja hoppas han att spårvagnen är körbar till 2014 då det är 105 år sedan spårvagnen kom till Gävle.

Ännu har man inte övertygat kommunen om att tillåta öppnandet av vissa gamla spårvagnssträckor, men Daniel Ersson är hoppfull om att spårvagnar på nytt ska rulla på Gävles gator under jubileumsåret.

– Spårvagnar och spårtrafik lockar till sig mycket besökare. Det är bra för turismen.

Mer läsning

Annons