Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu avgörs hamnens framtid

/
  • Inseglingsrännan till Gävle hamn är trång och förhoppningarna är nu att regeringen ska ge ett positivt besked som gör det möjligt att muddra farleden som planerat.
  • Enligt Gävle hamns vd Fredrik Svanbom är muddringen en förutsättning för att hamnen ska kunna överleva på lång sikt.

Riksdagen har nu öppnat för att muddringen av farleden in till Gävle hamn ska kunna genomföras som planerat. Men fortfarande riskerar projektet att falla. Det hänger på om regeringen i dag beslutar om ett ”lex Gävle hamn”.

Annons

Det har varit många turer runt den planerade muddringen av inseglingsrännan till Gävle hamn.

Projektet beräknas kosta 271 miljoner kronor, varav kommunen ska stå för 86 miljoner och Trafikverket resten.

Men eftersom Trafikverket inte avsatt pengar förrän efter år 2016 har kommunen lovat att ligga ute med hela beloppet fram till dess, så att muddringen kan påbörjas redan i år.

Riksdagens beslut i går handlade om att undanröja ett byråkratiskt hinder som riskerat att allvarligt försena muddringen.

– Riksdagsbeslutet ger Trafikverket det lagliga stöd som krävs för att komma åt nödvändiga egna anslag och det finns en solid politisk uppgörelse om detta. Men frågan om Gävle kommuns förskottering av medel är ännu inte löst, säger riksdagsledamoten Tomas Tobé, M, i ett pressmeddelande.

Han är själv inte ledamot i Trafikutskottet men har arbetat för att hitta en lösning på de byråkratiska problemen. Nu menar han att frågan har utvecklats till en utdragen vals.

– Två steg framåt och ett steg tillbaka.

Som GD berättat uppdagades det i slutet av förra året att Trafikverket inte har rätt att fatta förskotteringsavtal gällande sjöfartens infrastruktur.

Förskotteringsavtal får dessutom bara tecknas upp till en viss nivå, och den nivån har redan överskridits när det gäller järnvägssatsningar.

Utifrån riksdagens beslut i går är det meningen att regeringen i dag ska gå vidare och godkänna förskottsbetalningen från Gävle kommun.

Därmed öppnas också dörren för andra projekt där kommuner förskotterar pengar för infrastruktursatsningar inom sjöfarten – en form av ”lex Gävle hamn”.

– Jag vet inget om vad regeringen planerar att fatta för beslut, men riksdagens intention är ju att det här ska lösa sig, säger Jan-Evert Rådhström, M, vice ordförande i Trafikutskottet.

Gävle hamns chef Fredrik Svanbom hoppas på ett positivt besked från regeringen.

Enligt honom är muddringen en förutsättning för att hamnen ska kunna överleva långsiktigt.

– Inseglingsrännan är väldigt trång i dag. Under vissa väderförhållanden och vid möten kan fartygen inte gå in utan får ligga utanför och vänta, vilket är en konkurrensnackdel. I framtiden måste vi också kunna ta emot större fartyg, säger han.

Mer läsning

Annons