Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu granskas Promas badkalkyl

Promakoncernen sysslar med allt från fastighetsutveckling till hemtjänst.

Men köpet av Fjärran Höjderbadet blir de tre delägarnas hittills största ekonomiska satsning.

Nu ska kommunen fingranska om deras kalkyl håller.

Annons

Varje Gävlebo badar i dag i snitt 2,2 gånger om året på Fjärran Höjderbadet. Promas målsättning är att den siffran ska öka till fyra – det vill säga närapå en fördubbling.

Företagets chef Rickard Hansson tror att det är fullt realistiskt.

– Det ska ske genom att vi erbjuder riktigt bra vattenrutschbanor, träningsmöjligheter och service. Badet ska alltid upplevas som rent och fräscht, säger han.

Han jämför med exempelvis Sandviken där varje kommuninvånare badar i snitt fem gånger per år.

Den Stockholmsbaserade Promakoncernen bildades 2004. De tre delägarna Rickard Hansson, Ulf Isaksson (tidigare chef för Parkbadet) och Peter Eriksson har främst sysslat med utveckling av fastigheter, däribland Grand Hotel i Stockholm och olika simhallar.

Genom dotterbolaget Proma Fritid och Fastighet AB driver Proma sedan 2009 simhallen i Sollentuna på uppdrag av kommunen. Samma år startades ytterligare ett dotterbolag, Proma Care AB, som bedriver hemtjänst med 20 anställda.

Men satsningen på Fjärran Höjderbadet blir den hittills största som Proma har gjort. Eftersom koncernens eget kapital bara uppgick till drygt tre miljoner kronor år 2010 kommer affären till största delen att finansieras genom banklån med Fjärran Höjderbadet som säkerhet.

Kommunen betalar i dag cirka tolv miljoner kronor om året för att badet ska gå runt. Som GD berättat är tanken att kommunen efter försäljningen ska hyra badet av Proma för motsvarande belopp och i gengäld garanteras vissa öppettider, priser för allmänheten och bassängutrymme för föreningarna.

– Hyran på tolv miljoner kronor är nyckeln för att Proma ska våga satsa. Vi har ett liknande upplägg när det gäller Läkerol Arena, säger Kajsa Ravin, kommunens kultur- och fritidschef.

Hon betonar att kommunen ändå inte kommer att stå för hela driftskostnaden eftersom driften blir dyrare när badet byggs ut.

Kommunen ska nu fingranska Promas ekonomi för att försäkra sig om att företaget kommer att klara av att driva badet.

– Fram till den 20 april kommer vi att granska varandra, kan man säga. De tittar på anläggningens tekniska status och vi tittar på Proma. Vi kommer att försäkra oss om att företaget är bra skött till alla delar. Kommunen ska ta så liten risk som bara möjligt med den här försäljningen, säger Per-Arne Vahlund, chef för kommunala Gavlefastigheter som äger badanläggningen.

Mer läsning

Annons