Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu luktar det saltstänk och vår igen i Älvsjö

/
  • I år fyller utombordaren 100 år. Många gamla godingar visas i Älvsjö, även norsk-amerikanske Ole Evinrudes motor från 1909 som blev den första masstillverkade utombordsmotorn. Den kom till Sverige tre år senare.
  • Norska ribbåten Goldfish med två standardmotorer gör 85 knop, snabbast på mässan.
  • Miljövänligare sätt att ta sig fram på sjön, utöver att segla, visas i flera former på mässan. Att köra båtmotorn på pellets är ett, att som på bilden ha elmotor och solceller för laddning av batteriet på den öppna fiskebåten ett annat.
  • En hopfällbar kajak att ha i väska i båten eller husvagnen är en fullt möjlig seriös lösning för 6 900 kronor. Peter Sandström lyfter väskan med en enmanskajak. Den väger 15 kilo. Väskan framför för tvåmanskajaken väger 25. Pris 10 900 kr.
  • Även om de flesta fritidsskeppare numera väljer elektroniska sjökort behövs också papperskort som back up. Skärgårdskorten finns i vattentåligt utförande, vilket fiskarna i akvariet kan konstatera.
  • Denna lilla finska Tramigo T22 för 3900 kronor larmar i mobilen om en tjuv ger sig iväg med båten eller motorn liksom om båten börjar ta in vatten när ingen är ombord. Till höger ett vattentätt fodral.
  • Motorbåten Deep Blue 46 från Bavaria sägs ha oslagbara utrymmen i förhållande till sin storlek. Den är ritad av designers i USA som annars formger BMW-bilar. Pris strax över fyra miljoner.
  • Scangaard är en 21-fots seglare i gammal stil med kvalitetsarbete i minsta detalj. ”Den skulle jag gärna ha i mitt vardagsrum om jag hade ett sådant” sa mässgeneralen Thomas Sandström.
  • Flytväst har man förstås alltid på sjön. Den som vill sticka ut kan skaffa väst med leopard- eller zebramönster för 749 kronor.
  • En rostfri bergskil som expanderar med bredden på sprickan anges som en nyhet på Allt för sjön. Kostar cirka 250 kr.
  • Maria Nässert-Ericsson och Örjan Ohlström i Destination Gävles smakfulla monter på Allt för sjön. De har föresatt sig att Gävle ska upptäckas som attraktiv sjöstad av båtfolket och slår på trumman för skeppsfestivalen.

Den bistra ekonomiska verkligheten var bannlyst när årets Allt för sjön, den 48:e i ordningen, invigdes på Stockholmsmässan på fredagen. Finns det färre och mindre dyra båtar än tidigare är det marginellt. Tillbehörssidan är i alla händelser större än någonsin.

Annons

Branschens tro, eller fromma förhoppning, om att även 2009 ska bli ett hyggligt år genomsyrade mässhallarna. 2008 blev riktigt dåligt även om det ska ses i skenet av att båtbranschen fram till dess hade ökat varje år ända sedan förra lågkonjunkturen för snart 15 år sedan.

Båtmässorna i Göteborg och Helsingfors är redan avklarade.

Oväntat goda försäljningsrapporter från dessa tas som intäkt för att båtbranschen i Sverige kommer att vara framgångsrik även i år lågkonjunkturen till trots.

Det snöade så smått utanför hallarna i Älvsjö när portarna slogs upp på fredagen. Ändå, där inne fanns som alltid en absolut försmak av det båt- och sjöliv som närmar sig med stormsteg.

Och när portarna öppnades för allmänheten blev det snabbt svart av folk i hela mässan. Trängseln vid många montrar i C-hallen med allt mer sofistikerad elektronik infann sig snabbt. Men även i A- och B-hallen med främst motorbåtar, från vattenskotrar med inombordsmotorer till värstingar för många miljoner, var det gott om folk.

Alla besökare är förstås inte presumtiva köpare av vare sig båtar eller tillbehör. Det fina med Allt för sjön och andra mässor är att det inte behöver kosta mer än biljetten för att få se, känna, prova och drömma om båtlivet.

På årets upplaga kan man till och med få gå ombord på en 70-fots Volvo Ocean Racer, styra på någon av rattarna och prova på de enorma vinschvevarna. Båten, Ericsson 1, som tävlade i VOR-tävlingen 2005-2006 är det största flytetyg som någonsin befunnit sig i mässhallarna. Större kommer heller inte in med mindre än att man sågar upp portarna.

Vid pressfrukosten visades en nytagen video på Mange Olsson från den nu pågående jorden runt-tävlingen. Manges båt fanns på fredagen norr om Fidjiöarna på väg till etappmålet i Rio de Janerio.

I mitten av juni är Stockholm näst sista etappmål för Volvo Ocan Race inför målgången i S:t Petersburg. De nära två veckor VOR-båtarna ligger längs Skeppsbron händer det massor av saker där. Arrangörerna räknar med en halv miljon åskådare!

Så mycket folk blir det med säkerhet inte vid Skeppsfestivalen intill Gävle Strand ett veckoslut i augusti. Då kommer, förutom Briggen Gerda, tio historiska segelfartyg att finnas på plats att beskåda, besöka och kanske segla med.

Destination Gävle finns i alla händelser med i en väldesignad monter i gången mellan Alfa- och Bravohallen.

– Vi har föresatt oss att vi ska göra Gävle mer känt även för båtlivet. Det är trist att ingen i kommunledningen har känslan för den stora tillgång havet är för Gävle. I mångt och mycket verkar man tycka att det mest ligger i vägen, sa Örjan Ohlström.

”Det behöver inte kosta mer än biljetten för att få se, känna, prova och drömma om båtlivet”

”Vi har föresatt oss att vi ska göra Gävle mer känt även för båtlivet”

Örjan Ohlström

Destination Gävle

Mer läsning

Annons