Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska barnen få stöd

/
  • Eftersom barnen på avdelningen kan ha svårt att förstå talat språk tar personalen även hjälp av tecken och bilder för att förklara vad som ska hända under dagen.
  • Karin Sundell är chef för Gävles nya förskola med en särskild språkavdelning.
  • Mia Lövblad är en av två logopeder som jobbar på Stenebergsgårdens förskola.

Gävle har fått sin första förskola för barn med språkstörningar. Här jobbar behandlande logopeder sida vid sida med pedagoger.

– Här ges barnen ett annat tempo och talutrymme, säger förskolechef Karin Sundell.

Annons

– Varför har Gävle kommun ingen förskola specialiserad på barn med generell språkstörning?

Frågan aktualiserades för två år sedan då Gävle kommun anmäldes till Skolinspektionen av Eva von Greyerz, mamma till språkstörde Henry.

Precis som för familjen Persson – som GD berättade om i går – blev lösningen att flytta från Gävle för att få den hjälp som sonen behövde för att utvecklas.

Henrys fall ledde till att kommunen och landstinget tillsatte en arbetsgrupp som sedan våren 2010 tittat på forskning kring förskolor och vad som gagnar barn med försenad språk- och talutveckling bäst.

– Vägen har varit lång och krokig och vi har svängt fram och tillbaka. Vissa kommuner blandar de här barnen med andra men nu har vi valt att erbjuda dem en egen avdelning, säger Karin Sundell.

Hon är chef för den nya förskolan Stenebergsgården på Brynäs som öppnade den 19 december.

När GD kommer på besök har inskolningen just börjat och alla möbler har ännu inte kommit på plats. Förskolan har två avdelningar varav den ena i dagsläget har åtta platser för språkstörda barn.

– Barnen som går här har svårt att förstå talat språk och problem att göra sig förstådda själva, säger Mia Lövblad.

Hon är en av två logopeder från landstinget som delar på en heltidstjänst på förskolan. De har behandlingsansvar och kommer att jobba med barnens språkutveckling parallellt med den pedagogiska verksamheten.

– Vi har enskilda träffar med barnen två gånger i veckan. Sedan finns vi med vid lunchen, under vissa gruppaktiviteter och i leken, säger Mia Lövblad.

All personal och barn på förskolan, även de som inte har några språkproblem, kommer att få lära sig att ge stödtecken samtidigt som de pratar. Om fler sinnen involveras ökar möjligheten att göra sig förstådd.

Att språkavdelningen har få platser ger barnen en lugnare miljö där de lättare kan göra sig hörda.

Många barn utan språkstörning har svårt att vänta på barn som tar tid på sig att tala.

– Det blir ofta så att de andra barnen tolkar..., säger Mia Lövblad.

– ...eller fyller i, säger Karin Sundell.

Trots att språkavdelningen precis öppnat finns redan en kö med fler barn som vill börja. Landstingets logopeder bedömer att det finns 16 barn i Gävle kommun som har en sådan språkstörning att en plats på språkenheten vore det bästa alternativet för dem.

Mer läsning

Annons