Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska hela länet få delta i elbilsprojektet

/
  • – I dag är det stora etablerade bilmärken som bygger elbilar som ser ut precis som vanliga bilar. Det är egentligen bara ladduttaget på framsidan som utmärker sig, säger Mattias Gustafsson, utvecklingsingenjör vid Gävle Energi.

Den funkar!

Det var den viktigaste erfarenheten av förra projektet.

Nu står Gävle Energi i startgroparna för ett nytt elbilsprojekt som ska omfatta hela länet.

Annons

Under tre års tid fick olika familjer testa elbilar och berätta om sina erfarenheter för forskare vid Högskolan i Gävle. Slutsatsen blev att elbilen fyller de flesta behov hos en genomsnittlig familj.

– Man kan pendla till jobbet, handla mat och skjutsa barn utan problem. För egen del kan jag använda elbilen till 99 procent av mina resor, säger Mattias Gustafsson, utvecklingsingenjör vid Gävle Energi.

Den största nackdelen är att räckvidden är begränsad till cirka tio mil, sedan måste batteriet laddas.

– Det tar åtta tio timmar i ett vanligt uttag och 20 minuter i en snabbladdningsstation, säger Mattias Gustafsson.

Fördelarna med elbilen är uppenbara: ingen koldioxid släpps ut i luften och kostnaden per mil ligger på ungefär två kronor. Men många frågor återstår fortfarande att besvara, därför har Gävle Energi tagit initiativ till ett nytt projekt där elbilar ska testas i alla länets kommuner.

– De ska in i befintlig verksamhet, till exempel inom hemtjänsten. Samtidigt vill vi bjuda in alla privata företag i branschen för att se hur man kan jobba med infrastrukturen, säger Mattias Gustafsson.

Gävle Energi har tagit fram en förstudie, men så fort Region Gävleborg ger klartecken kommer projektet att drivas vidare av Gävledala Energikontor. Även denna gång är forskare vid Högskolan i Gävle inkopplade.

När det förra projektet drogs igång köpte Gävle Energi in fem Think-bilar för cirka tre miljoner kronor. Sedan dess har det norska elbilsföretaget gått i konkurs, bilarna fått körförbud och sålts för en tiondel av inköpspriset.

Den här gången ska bilar i stället hyras in till projektet, vilka märken det blir är ännu inte klart.

– Under de senaste tre åren har det hänt mycket. I dag är det stora etablerade bilmärken som bygger elbilar som ser ut precis som vanliga bilar. Det är egentligen bara ladduttaget på framsidan som utmärker sig, säger Mattias Gustafsson.

Mer läsning

Annons