Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny svår sjösättning

/
  • Varvschefen Claes Andersson räcker över den avslitna bogsertrossen till en båtburen medarbetare. Idag gör man ett nytt försök att få Tjurkö i sjön igen. Foto: NICK BLACKMON

GÄVLE Briggen Gerda ville ogärna låta sig sjösättas när det begav sig. Det var samma visa när minsveparen Tjurkö skulle rulla tillbaka i havet efter en månads torrläggning på Gerdas slip.

Annons
Tjurkö hade bara rodret blött när bogserbåten Karl Alfred drog så att trossen brast.
- Trossen kom farande tillbaka på vattenytan så att det sprutade som i Niagara, sa en av de varvsanställda som bevittnade den misslyckade sjösättningen.

Gerda vägde runt 100 ton när hon sjösatts i juli 2003. Tjurkö väger två och en halv gånger så mycket eller 260 ton.
Tjurkö drogs upp med det nygamla elektriska spel som installerats vid slipen i höst. Det har en dragkraft av 50 ton. Karl-Alfreds dragstyrka är 15 ton men trossen som användes ska tåla betydligt mer belastning än så. Ändå sprang den av.
Samma vagnar som tillverkades inför sjösättningen av Gerda användes för att få Tjurkö upp på det torra. Troligen går de små hjulen väldigt tungt på rälsen när de utsätts för så stort tryck som det handlar här.
Litet fundersamma är dock personalen på Gerda-varvet. Det gick ju bra att dra upp fartyget på det torra. Då lutade det uppför. Borde det inte gå lättare när hon ska i sjön igen?
Varvschefen Claes Andersson tror sig ha lösningen på problemet.
- Kom igen i morgon när vi har såpat rälsen. Då åker hon i sjön igen.
När väl Tjurkö sjösatts efter bottenmålningen och genomgång av lagerbanorna i propelleraxlarna väntar mudderpråmen Karin-Malin på att dras upp på Gerdas slip. Först måste dock nya vagnar tillverkas.
Sedan väntar tusen timmars svetsningsarbete för att avsluta den bottenrenovering som påbörjades i Stockholm men fick avbrytas.
Olle Hildingson

Mer läsning

Annons