Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny teknik hjälper tåg hålla tiden

/
  • Foto:LEIFJÄDERBERG Datorn gör rutinjobbet. Stefan Norbäck var en av de fjärrtågklarerare som var i tjänst vid invigningen av det nya trafikledningssystemet. För dagen ledde han från dataskärmarna på sin arbetsplats trafiken på spåren mellan Storvik och Frövi.

GÄVLE
Efter flera års förberedelser invigde Banverket på fredagen sitt nya trafikstyrsystem i driftledningscentralen i Gävle.

Annons
Systemet, som tagits fram tillsammans med tågtillverkaren Bombardier, har kostat omkring 120 miljoner kronor.
Vi vanliga tågpassagerare kommer, hoppas ansvariga inom Banverket, att märka skillnader genom att fler tåg avgår enligt tidtabell. Och att utropen på stationerna får högre kvalitet.

Datorn tagit över
Vem har inte irriterats över återkommande utrop om en försening, men där tåget ändå kommit in senare än vad som utlovades vid det sista beskedet.
Eller att det inte kommit någon information alls ur högtalarna.
Datorer har övertagit en stor del av det rutinjobb som tågklarerarna tidigare gjorde manuellt. Istället kan de ägna sin tid åt att lösa problem som ibland uppstår ute på spåren.
Försening för ett tåg leder ofta till att en hel rad tåg blir sena. Något av en Dominoeffekt alltså.
Flera talare var inne på att tågen trafikerar en mycket smal väg och att bara ett ryms åt gången. Så här sa en av dem:
- Det sägs att den mänskliga driften är den enda drift som är svårare att styra än tågdriften.
Banverkets regionchef Nils-Erik Bergström uttryckte sin glädje över det nya systemet. Men än är inte allt klart för framtiden.
- Det har varit en lång resa. Det känns bra med modern teknik i vår tågledning.
Han konstaterade att det ännu finns en del att göra eftersom datorerna i andra generationens tågledningssystem ska fungera ihop med teknik ute på järnvägslinjerna som är från 1950-talet.
Ett exempel är att man inte kan se exakt var ett tåg befinner sig på banan. Däremot kan man i dataskärmarna på ett par minuter när avgöra när tåget bör vara framme vid nästa station.
Andra länder, däribland Norge, har numera GPS-antenner på sina tåg så att man varje ögonblick vet exakt var på banan varje tåg befinner sig.

Titta på internet

En stor förbättring mot tidigare är att fjärrtågklarerarna på sina skärmar får besked just när ett tåg kommer in till en station. Avgångstiden registreras på samma sätt. Det gör det lätt att se när ett tåg avviker från tidtabellen.
Och detta kan även du och jag som tågresenärer ha nytta av. Numera kan man använda internet för att se hur tågen på Ostkustbanan och övriga linjer i regionen ligger till tidsmässigt. Det är samma information som fjärrtågklarerarna har tillgång till på sina dataskärmar.
Alltså de absolut färskaste uppgifterna.
Adressen är www.banverket.se. På startsidan klickar du på "tåginfo" varefter du väljer den station som är aktuell.

"Vettiga prognoser"
Där får man tidsprognosen för den närmaste halvtimmen.
- Längre vettiga prognoser går helt enkelt inte att göra, förklarade Tony Lövgren. Han är gruppchef på centralen och en av dem som jobbat hårt för att få det nya trafikstyrsystemet i drift.
Driftledningscentralen i Gävle är en av åtta i landet. Där jobbar omkring 45 personer.
Distriktet omfattar bland annat Ostkustbanan mellan Uppsala och Sundsvall och stambanan till Ljusdal samt linjer i Dalarna och vidare till Frövi.
Totalt finns 120 stationer i området. Alla tågutrop, frånsett två stationer i Dalarna, sker från centralen i Gävle.
OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons