Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny telefonkatalog förvirrar

/
  • Foto: ANNAKARIN BJÖRNSTRÖM Förvirrande? Färre efternamn i nya telefonkatalogen.

GÄVLEDen nya telefonkatalogen har kommit, och upprört.Många har upptäckt att deras efternamn står på fel plats, eller anser att katalogen är nästan omöjlig att söka i.

Annons
Men på Eniro är man jättenöjd med sin nya produkt.
- Vad vi har gjort är att modernisera en gammal klassiker, de vita sidorna har ju sett likadana ut i decennier, säger Stefan Östlund, produktchef på Eniro Sverige som gör katalogen.
Han ser flera fördelar med den nya katalogen.
- Den ena är att vi sparar väldigt mycket utrymme, vi slipper en massa radövergångar. Utan att ha sett Gävledelen kan jag tänka mig att vi sparade in femtio sidor i den, säger han och fortsätter:

Internationellt
- Det andra är att det här är ett internationellt vedertaget sätt att presentera information på. När man vant sig tror jag att folk upptäcker att den är enklare att söka i, säger han.
Att missnöjda kunder hör av sig och hävdar motsatsen ser Stefan Östlund som ett övergående problem. Han tror att folk vänjer sig.
Men att inte hitta sitt namn i katalogen kan vara desto mer irriterande. Och här medger Stefan Östlund att det finns mer att göra.
- Jag skulle kunna tänka mig att vi inte kommer att samsortera nästa år. Så att till exempel Perzon med z står för sig, säger han.
I den nya katalogen gömmer sig nämligen sådana namn mitt inne i spalten med Persson, sorterad under förnamn.
Men varför ska vi då ha en ny katalog varje år? Telefonkatalogen finns ju på Internet, och tolv miljoner kataloger som tryckts i år, det är ju ändå en fruktansvärd massa träd.
- Vår uppfattning är att varje hushåll ska ha en katalog. Våra annonsörer vill naturligtvis att distributionen ska vara så bra som möjligt, säger Stefan Östlund.

MAGNUS LUNDQUIST
026-15 96 63
magnus.lundquist@gd.se

Mer läsning

Annons