Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya p-avgifter ger extra klirr i Gävles kassa

/
  • Parkeringschefen Stefan Erixon säger att de som bor i centrala Gävle är nöjda med införandet av 600 nya avgiftsbelagda parkeringsplatser.

Införandet av 600 avgiftsbelagda parkeringsplatser blev en kassako för kommunen.

Intäkterna för parkering har ökat med nästan 25 procent.

– Men de positiva effekterna har uteblivit, säger parkeringschefen Stefan Erixon.

Annons

I september 2009 avgiftsbelades 600 parkeringsplatser i centrala Gävle som tidigare varit gratis. Åtgärden väckte protester hos bilister som menade att kommunen bara ville mjölka dem på pengar.

Ansvariga på tekniska kontor förnekade detta och försvarade sig med att de ville minska biltrafiken och underlätta för boendeparkering.

Nu visar siffror att intäkterna för parkeringsavgifter och felparkeringsavgifter sedan dess stigit från knappt 16,9 miljoner kronor per år till drygt 20,9 miljoner.

Samtidigt uteblev den positiva effekt som kommunen velat åt.

– Vi ville att bilarna skulle försvinna. Men nu får vi i stället klagomål från de boende utanför centrala Gävle, till exempel Villastaden, där arbetsparkerarna ställer sina bilar i stället, säger Stefan Erixon.

Enligt Stefan Erixon är däremot de boende i centrala Gävle nöjda med åtgärden.

– Förut hade arbetsparkerarna sina bilar stående vid deras bostäder från sju–åtta på morgonen till klockan 17 på kvällen. Nu har de boende större möjligheter att hitta parkeringsplatser åt sig själva.

Även flera av de som bor i centrala Gävle rasade mot förändringen för ett och ett halvt år sedan. Men de var mest upprörda över att tvingas betala 350 kronor per månad för boendeparkeringen, förutom själva tillståndet som kostar 50 kronor och gäller i två år.

En av dem var Jimmy Andersson. Han bodde på Söder, hade två bilar och hyrde också en parkeringsplats av Möbelhuset – för 100 kronor i månaden.

– Där får jag en parkeringsplats som är min och alltid är ledig. För kommunens parkering blir jag tvungen att betala mer än tre gånger så mycket och då är jag inte ens garanterad en parkeringsplats, sa han.

Stefan Erixon försvarade sig den gången med att kommunen hade höga priser för att förmå bilister att parkera på tomter och i garage i stället för på gatan.

– Nu har klagomålen avtagit. 350 kronor är billigt jämfört med att betala per timme i en automat.

I dag har exakt 486 personer tillstånd till boendeparkering i Gävle kommun.

Nästa område som kan bli föremål för avgiftsbelagda parkeringar är Alderholmen.

– Efter upprustningen där ska vi se över möjligheterna att införa avgifter också där, säger Stefan Erixon.

Vad används intäkterna till?

– Till driften, det vill säga snöröjning, beläggning, gräsklippning, med mera.

Mer läsning

Annons