Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt hopp för spårvagn i Gävle

/
  • Thomas Dahl och Daniel Ersson tänker kämpa för en museispårväg i Gävle. Men en del av spåret fram till Gasklockorna fattas. Det revs upp när marken vid Stenborgskanalen sanerades.– Det skulle bli en unik turistattraktion, säger Thomas Dahl, nyvald ordförande i spårvägssällskapet.
  • Spårvägssällskapet hoppas få tillräckligt med pengar för att kunna rusta de gamla Gävlevagnarna.

Allt hopp var ute. Det skulle inte bli någon museispårväg i Gävle.Men nu har spårvägssällskapet fått ny luft under vingarna genom en nybildad styrelse.

Annons

Målet är att de gamla Gävlevagnarna ska rulla igen 2014.

Det var redan bestämt att Svenska Spårvägssällskapets Gävleavdelning skulle läggas ner. Ett mejl från kommundirektören Göran Arnell hade grusat de sista förhoppningarna om en museispårväg i Gävle. I mejlet kungjorde han att kommunen inte kommer att ge sällskapet några bidrag.

– Jag läste om det i tidningen och tyckte att det var rent ut sagt för jäkligt, säger Gävlebon Thomas Dahl som startade en namninsamling via Facebook.

Han fick ihop nära 140 namnunderskrifter som han överlämnade till kommunen. Via Facebook fick han snart också en inbjudan till spårvägssällskapets extrainsatta årsmöte där medlemmarna skulle fatta det avgörande beslutet om en nedläggning och att de vagnar som finns i Gävle skulle transporteras till annan ort.

Han bestämde sig för att gå på mötet tillsammans med Daniel Ersson, fritidsledare på Helges Aktivitetshus i Andersberg där Thomas Dahl tidigare jobbat. I dag är Thomas på väg att starta en egen firma inom media och design.

– Det var väldigt dystra miner på mötet. Luften hade gått ur medlemmarna som kände att det bara var motgångar. De tog upp frågan om en nedläggning, men vi kände att vi inte kunde låta det ske, säger Daniel Ersson.

Det slutade med att han och Thomas Dahl erbjud sig att ta över som sekreterare respektive ordförande i sällskapet. Den dystra stämningen förbyttes i glädje och den 31 maj utsågs en ny styrelse.

Thomas Dahl pratar ivrigt om betydelsen av en museispårväg i Gävle.

– Det skulle bli en unik turistattraktion som skulle förbinda staden med havet, helt i linje med kommunens vision. Det sammanfaller också väl med den kommande upprustningen av Atlasområdet, säger han.

Sällskapet är nu på väg att skicka in en ansökan om EU-medel till spårvagnsprojektet. Två större företag ska också ha visat intresse för att vara med och bidra.

Ett problem som måste lösas är att det fattas en bit av rälsen fram till Gasklockorna. Spåret revs upp i samband med att marken vid Stenborgskanalen sanerades. Kommunen har meddelat att det inte kommer att läggas tillbaka.

– Det kostar 130 000 kronor. Jag tycker inte att det är någon jättesumma, säger Thomas Dahl som hoppas att kommunen ska tänka om kring museispårvägen.

Kommunfullmäktiges ordförande Daniel Olsson tog emot de namnlistor som Thomas Dahl lämnade in till kommunen.

– Han lovade att ta dem med sig till berörda politiker. Jag hoppas att det kan leda någonstans, säger Thomas Dahl.

Mer läsning

Annons