Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt namn på Gävles marknadsförare

/
  • Gävle kommuns informationschef Anna Östman berättar om det nya kommunala kontoret, Destination Gävle,  som tar över all marknadsföring av kommunen.

Från och med i morgon sköts all marknadsföring av Gävle kommun från det nya kommunala kontoret Destination Gävle.
Under 2009 väntar bland annat arbetet med att lansera den nya marinfestivalen.

Annons

Fyra trappor upp ovanför Gallerian Nian ska elva personer från och med årsskiftet arbeta med att marknadsföra Gävle. Det nya kommunala kontoret Destination Gävle är en följd av att kommunstyrelsen i augusti beslutade att samla all marknadsföring under ett tak i kommunens egen regi.

De arbetsuppgifter som Destination Gävle nu får har tidigare funnits på Gävle och Co, Gästrikerådet, kommunens näringslivskontor och Gävle centrumsamverkan. Kontoret ska både arbeta med marknadsföring mot företag och privatpersoner.

– Huvudsyftet blir att skapa tillväxt genom att locka företag att etablera sig i Gävle och locka besökare till Gävle, säger Anna Östman, informationschef på Gävle kommun.

När det gäller turismen får Destination Gävle en utmaning under 2009 när Cityfesten ska ersättas med Gävle marinfestival som ska gå av stapeln den 13–16 augusti.

Festivalen hade först arbetsnamnet ”Historical ships week” men har nu alltså officiellt fått namnet Gävle marinfestival.

Turistbyrån i Gallerian Nian som tills nu drivits av Gävle och Co kommer att finnas kvar när kommunen tar över och ska erbjuda samma service som tidigare.

Destination Gävle blir en del av informationsavdelningen på Gävle kommun.

Anna Östman ser positivt på möjligheterna med den nya organisationen.

– Vi ska flytta fram positionerna när det gäller att marknadsföra Gävle och att utveckla Gävle som besöksstad, säger hon.

Mer läsning

Annons