Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opeln var välkommen

Alla veteranbilar skulle ha släppts in på cruisingen i lördags.

– Den person som avvisade Opeln är inte ens medlem i klubben, säger Razor Back’s ordförande Micke Lassander.

Annons

Han har fått svara på 100-tals mejl och mängder av klagomål sedan cruisingen i centrala Gävle i lördags.

– Det är medaljens baksida. Men så är det alltid, det får man räkna med, säger han.

Uppskattningsvis 400 fordon får plats på cruisingslingan utan att trafikstockning uppstår. Det är klubbens ansvar att göra ett urval utifrån vissa riktlinjer.

Alla amerikanska bilar och veteranfordon, det vill säga 30 år och äldre, är välkomna. Även ”upphottade” bilar – exempelvis med motivlack – och lastbilar tillverkade före 1960 ska också släppas in enligt instruktionerna till klubbens cruisingvärdar.

I gårdagens tidning skrev GD om Tommy Dannberg som inte fick delta i cruisingen med sin Opel Ascona från 1980. Som veteranbil uppfyller den kriterierna och borde ha släppts in.

– Det blev ett riktigt missförstånd i det fallet. Jag har pratat med honom och beklagat att det blev sådär, säger Micke Lassander som ägnat mycket tid åt att utreda vad som gick snett.

Vid infarten i korsningen Muréngatan – Nygatan bildades en kö med bilar som ville ansluta till cruisingtåget. En kille som inte är medlem i klubben och som saknade cruisingvärdväst hoppade in och ville hjälpa till.

– Han hade fått för sig att det bara var amerikanska V8:or som skulle släppas in. Det stämmer inte alls med instruktionerna som våra 16 värdar hade fått, säger Micke Lassander.

Nästa cruising i Gävle som Razor Back’s är värdar för är planerad till sista helgen i augusti. Då hoppas Micke Lassander på bättre flyt.

– Som det blev i lördags får det inte gå till. Det var rent ut sagt förjävligt, säger han.

Mer läsning

Annons