Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Otryggt i Östertunneln

/

Sedan den 1 januari 2010 har 32 våldsbrott anmälts i området kring Östertunneln. I onsdags rånades Sophia Pihlajainen. Hon vill ha övervakningskameror. Andra vill ha bättre belysning. Frågan är om det går att ha både tunnel och säkerhet.

Annons

Östertunneln är ett sorgebarn. Gefle Dagblad har flera gånger under årens lopp skrivit om tunneln, som ibland även kallas mördartunneln efter mordet 2000.

Kommunen har haft långtgående planer på att bygga en ny tunnel tillsammans med Trafikverket, som ansvarar för Östertunneln. Den skulle gå mellan Nygatan och Öster. Men länsstyrelsen sa nej med motiveringen att det skulle skada kulturmiljön. Kommunen överklagade och i maj förra året sa även regeringen nej.

Förra året stängdes den 85-åriga tunneln av med kort varsel eftersom den utgjorde en fara. Takbetongen hade börjat ge vika. Ett skyddstak monterades. I dag är läget tillbaka på ruta ett. En osäker, otrygg tunnel med dålig belysning och sikt. En tunnel som många Gävlebor ändå är hänvisade till varje dag. Somliga, som Sophia Pihlajainen, måste använde tunneln även nattetid, på väg hem från jobbet.

Övervakningskameror, som hon efterlyser, är kontroversiellt.

– Tragiska saker har hänt i tunneln och det är inte bara på nätterna utan, som nu senast, på förmiddagen. Det har varit diskussion om övervakningskameror på olika platser i Gävle. Polismyndigheten ansökte om att få kameror för det nya Stortorget, men länsstyrelsen ansåg inte att det fanns behov eftersom brotten minskat, säger Gävleborgspolisens presstalesman Mikael Hedström.

Och även i Östertunneln har våldsbrotten minskat, till 32 från 47 tidigare jämförbara period.

– I det här fallet är det viktigt att polisen ofta besöker området. Vi har haft mer patruller på plats och jag hoppas att det är det som gett ett resultat. Jag tycker personligen att kameror är bra. Undersökningar, bland annat från Storbritannien där de har väldigt mycket kameror, har visat att de förebygger brott, säger Mikael Hedström.

På gd.se efterlyser läsare bättre belysning i tunneln. Ett mindre kontroversiellt ingrepp, men inte heller utan bekymmer.

– Vi har problem med belysning som blir sönderslagen väldigt ofta. Vi jobbar hela tiden med olika sätt att freda belysning, bland annat med galler, men inte heller det hjälper alltid, säger Karl Blad, gatu- och parkchef i Gävle.

Kai Olsson, gatuingenjör och belysningsansvarig säger att det i dag går att göra stor skillnad med belysning.

– Äldre tunnelbelysning var punktbelysning i i övrigt svarta tunnlar. I dag kan man sprida ljus över hela tunneln, vilket gör att man upplever den som mer öppen. Man kan även göra mycket med nya färger, som framhäver ljuset i stället för de grå väggarna, säger han.

Men det är Trafikverket som ansvarar för tunneln och dess säkerhet. Gefle Dagblad försökte i går flera gånger nå någon ansvarig på Trafikverket, för att få svar på hur verket ser på den bristande säkerheten i tunneln och vad de tänker göra.

I väntan på åtgärder fortsätter Gävleborna att använda Östertunneln på egen risk.

Mer läsning

Annons