Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ovanligt att avtal via telefon manipuleras

Att inspelningar av avtal via telefon manipuleras är inte vanligt, men sällan spelas allt det som kunder och säljare kommer överens om in.

Annons

Konsumenternas tele-, TV- & Internetbyrå, KTIB, är en självständig organisation som ger konsumenter juridisk vägledning i frågor om IT- och telemarknaden.

Andreas Evestedt är kommunikationsansvarig på byrån och han berättar att det händer att det blir missförstånd när avtal görs via telefon.

– Vad vi känner till är det är inte vanligt att ljudfiler manipuleras. Däremot är det relativt vanligt att konsumenterna upplever att allt som sagts inte finns med i inspelningen. Ofta spelas bara en del av samtalet in och därför är det viktigt att man som kund inte svarar ja på något annat än det man kommit överens med säljaren om. Det är den delen av samtalet som spelas in som blir avgörande för den juridiska grunden för avtalet, för det är den som bevisar vad det är man kommit överens om, förklarar Andreas Evestedt.

KTIB finansieras av telekomföretagen, bland annat av Com Hem, men i styrelsen ingår även myndigheterna Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket.

Mer läsning

Annons