Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pär talar varmt om biogas

/
  • Nu ska politikerna i länet få hjälp av Pär Holmgren för att kunna skapa en fossiloberoende flotta till 2030.

Trots klimathotet har satsningen på biogas kört fast.

Därför tar projektet Biogasmitt hjälp av meteorologen och klimatdebattören Pär Holmgren för att få länets politiker att satsa på fler tankställen.

Annons

För femton år sedan när Pär Holmgren började föreläsa om klimatfrågan gällde det fortfarande att förklara att det var en viktig fråga.

– Nu har folk förstått att klimatfrågan är viktig, men frågan är om de förstått hur viktig den är. Kanske har man invaggats i en falsk trygghet när politikerna enades om tvågradersmålet, säger han.

I måndags kom Världsbanken med en rapport som visar att jorden är på väg att bli, inte två grader varmare, utan fyra grader varmare.

Skillnaden mellan två grader och fyra grader är enorm.

– Blir det fyra grader varmare kommer större delen av jorden att bli obeboelig. Det blir en väldigt instabil värld med massvält, sjukdomar och krig. De som överlever när klimatet blivit fyra grader varmare kommer att vara krigsveteraner, säger Pär Holmgren.

– Två grader är egentligen för mycket det också, även om man bedömt att vi skulle klara det. Miljörörelsen, och jag själv också, tycker att vi borde hålla oss under 1,5 grader.

Trots de dystra framtidsprognoserna är Pär Holmgren försiktigt optimistisk.

– Ja, jag är faktiskt det. Dels är världens länder trots allt överens om tvågradersmålet efter Köpenhamnskonferensen, dels tror jag att det är fullt möjligt att till exempel Kina ställer om ganska snart. Jag tror att vi snart har den kritiska massa som krävs för att genomföra förändringar, säger han.

– Men då måste politikerna våga trycka på knappen.

Att få politiker att agera är målet med de kunskapsseminarier om fossiloberoende fordonsflotta som Gävle-Dala Energikontor och Pär Holmgren nu bjudit in alla ledande politiker i Gävleborg och Dalarna till. 21 kommuner har hittills tackat ja.

– Vi kommer ingenstans om vi inte får politikerna med oss, säger Ulla-Karin Enbom, som nu drivit projektet Biogasmitt i fyra år, men fortfarande bara fått igång ett biogastankställe, det i Gävle.

Att kommunerna satsar på biogas är en viktig pusselbit, säger Pär Holmgren, som själv kör biogasbil

– Man kan faktiskt säga att man gör miljönytta när man kör en biogasbil, för om man inte gör biogas av soporna släpper man i stället ut metangas, som är en ännu värre växthusgas än koldioxid, säger han.

– Men särskilt i en region som den här som är som ett Mini-Sverige krävs många olika lösningar, biogas, elbilar etanol och kollektivtrafik

Även om fokus under Pär Holmgrens turné kommer att ligga på transportfrågor är det inte valet av bil som är den viktigaste miljöfrågan för allmänheten, tycker han.

– Jag tycker att det viktigaste är att äta mindre kött och att flyga mindre. När man flyger släpper man ut lika mycket koldioxid per person som när man kör bil. Men man kan köra väldigt mycket i Gästrikland innan man kommer upp vad som motsvarar en Thailandsresa, säger han.

Mer läsning

Annons