Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patienter klagar på ovänligt bemötande

GÄVLE
Allt fler anmäler missnöje med vården till landstingets patientnämnd. I fjol handlade nämnden totalt 968 ärenden, en ökning med sju procent jämfört med året före.

Annons
- Den största ökningen gäller klagomål på ovänligt eller nonchalant bemötande från vårdpersonalen, säger Kristin Ahne, kanslichef vid patientnämnden.
Till patientnämnden kan människor vända sig om de har klagomål på sjukvården. Nämnden har inga disciplinära befogenheter utan har som uppgift att försöka reda ut orsakerna till klagomålen och göra vårdgivarna uppmärksamma på de brister som framkommer.

Mest patienter
De flesta som kontaktade patientnämnden i fjol var patienter. Drygt en tredjedel var anhöriga. I 30 fall var det personal som stod för kontakten.
En dominerande del av klagomålen gäller brister i behandlingen. Den del som ökar mest gäller dock själva bemötandet. Alltfler anser sig ovänligt eller nonchalant bemötta av personalen.
Sjukvården upplevs som allt otillgängligare. Långa väntetider - både för besök och behandling och för svar på provtagningar och undersökningar - och svårigheter att komma fram på telefon irriterar fler än tidigare.
Klagomålen gäller även det telefonkösystem, TeleQ, som många hälsocentraler infört. Systemet innebär att patienten inte får svar direkt utan knappar in sitt telefonnummer och blir uppringd senare på en viss bestämd tid.
- Yngre människor som arbetar kan tycka att det är svårt att gå ifrån under arbetsdagen och svara i telefon. Äldre kan ha svårt för själva knappandet på telefonen, menar Kristin Ahne.
Någon generell förklaring till att fler vänder sig till patientnämnden kan inte Kristin Ahne ge. Det finns säkert många orsaker, tror hon men vill inte ge sig in i några spekulationer.


BJÖRN HANÉRUS
026-15 96 34
bjorn.hanerus_gd.se

Mer läsning

Annons