Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen vässar taktiken mot moppetrimmarna

/
  • – I första hand handlar det om att förebygga risken för olyckor, säger Fredrik Hillberg om varför polisen beslagtar trimmade mopeder.

En EU-moped får köra i högst 45 kilometer i timmen.

Men ofta går det betydligt fortare.

Nu kraftsamlar polisen i Gävleborg för att få bukt med den olagliga trimningen.

Annons

I polisens garage i Gävle står de beslagtagna trimmade mopederna på rad. Tekniker ska undersöka dem för att fastställa att de verkligen är trimmade innan ägarna får tillbaka dem.

– Det kan inte vara så kul att få sin moped beslagtagen. Man är ju 15-16 år bara en begränsad tid av livet. Och det har visat sig att det kan bli både dyrt och tekniskt svårt att återställa mopeden till originalskick, säger Fredrik Hillberg, yttre befäl och projektledare för Gävleborgspolisens nya satsning mot trimning.

Sex poliser får just nu lära sig hur det går att förbättra arbetsmetoderna mot trimningen.

Ett problem är att många mopedister helt enkelt låter bli att stanna när polisen kommer i sina målade bilar.

– En del kör till och med mot rött för att slippa undan oss. Det verkar finnas en attityd att det är fritt fram att trimma mopeden eftersom att polisen ändå inte gör något åt det.

– I normalfallet följer vi inte efter en mopedist. Det vore att utsätta personen för en risk. I stället rapporterar vi den olovliga körningen till vakthavande befäl, säger Fredrik Hillberg.

Men nu har polisen fått nog av smitningarna – och tänker byta taktik. Exakt hur den nya taktiken ser ut vill Fredrik Hillberg inte avslöja.

– Men det handlar om att ertappa mopedisterna när de inte har någon möjlighet att åka iväg, säger han.

Han har svårt att uppskatta hur vanligt det är med trimmade mopeder.

– Men vi får träff på kanske hälften av de mopeder vi kontrollerar. I de allra flesta fallen är det ungdomar som kör trimmat, säger han.

Den som kör en trimmad moped riskerar att åka dit för olovlig körning eftersom körkortet eller förarbeviset bara gäller för en viss typ av moped med en viss tillåten maxhastighet. Om en EU-moped är trimmad klassas den plötsligt som lätt motorcykel – och då krävs ett MC-körkort.

Straffet för olovlig körning med trimmad moped är dagsböter. Dessutom dras förarbeviset eller körkortet tillbaka och det kan ta drygt ett år att få lämplighetsbeviset för ett nytt kort.

Även föräldrarna kan dömas till dagsböter för tillåtande av olovlig körning om de äger mopeden och har lånat ut den.

– I första hand handlar det om att förebygga risken för olyckor, säger Fredrik Hillberg om varför polisen beslagtar trimmade mopeder.

Mer läsning

Annons