Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rådgivning i stället för ambulans

GÄVLE
Kvinnan låg avsvimmad. Under tiden bollades mannens nödsamtal mellan SOS och sjukvårdsrådgivningen.

Annons
Det slutade med att han själv fick sköta om sin fru.
- Jag sa att jag behövde hjälp, men det fick jag inte.
Det var natten mot tisdagen som kvinnan blev sjuk. Hon var förkyld och fick då dessutom väldigt ont i magen. Hon hade hög feber och kräktes.
Klockan tre på natten skulle hon gå på toaletten men svimmade i hallen.
- Jag blev chockad. Hon bara svimmade plötsligt och hon blev alldeles vit i ansiktet, berättar hennes man.
När hon svimmade ringde han 112 till SOS Alarm. De valde dock att koppla honom till sjukvårdsrådgivningen i Bollnäs. Där ville de prata med hans fru men hon pratar inte så bra svenska. Paret kommer ursprungligen från ett annat land.

Handikappad
Sjukvårdsrådgivningen förhörde sig om kvinnans hälsotillstånd, med mannen som tolk, och gav sedan rådet att de själva skulle ta sig till akuten. Mannen förklarade att han är handikappad - han har en krigsskada - och att han hade två små barn hemma som han inte kunde lämna ensamma mitt i natten.
Rådgivningen sa då att han skulle ringa till SOS igen.
- Jag ringde tillbaka dit men de sa att de inte kunde hjälpa mig.
Mannen säger att han är oerhört besviken på hur de har behandlats.
- Min fru frågade en gång, vad ska jag göra om det händer något när du är hemifrån. Jag svarade att hon är i Sverige nu och att det bara är att ringa SOS eller polisen. Nu är hon mycket orolig.
Karin Lundgren-Öblom är verksamhetschef vid SOS Alarm. Enligt henne hade mannen bara uppgett att hans hustru hade ont i halsen. Vid sådana fall skickar man samtalet vidare till sjukvårdsrådgivningen.

Frågor
Personalen på SOS måste bilda sig en uppfattning om hur allvarlig sjukdom det rör sig om. Det gör de med hjälp av vad den som ringer in säger. I vissa fall - som när patienten har magont till exempel - måste personalen ställa ett antal frågor. Det har hänt vid olika tillfällen att personal skickat ut en ambulans och sedan har det visat sig att det var ett plåster som behövdes.
- De ambulanser som finns i dag räcker inte till, säger Karin Lundgren-Öblom.
Sjukvårdsrådgivningen är en nystartad verksamhet, stationerad i Bollnäs.
De som svarar i telefon där är utbildade sjuksköterskor som är tränade att ge telefonrådgivning.
- De kan rekvirera ambulans om de bedömer att den som ringer själv inte kan ta sig till akuten, säger verksamhetschefen Irene Ferm.
Att den som ringer har barn hemma som inte kan vara ensamma är inget som rådgivningen kan ta hänsyn till.
- Frågan är vad vi ska göra åt det. Om de inte kan få barnvakt måste de ta barnen med sig och ta en taxi.
Irene Ferm känner inte till just det här fallet.
- Men jag kan förstå den här mannens frustration. Att han var ensam hemma med två små barn och utan något socialt kontaktnät.

Karin Bergkvist
026-15 96 63
karin.bergkvist@gd.se

Mer läsning

Annons