Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Raka spåret till järnvägsmagasinet

/
  • Robert Sjöö, chef för Trafikverkets museer, känner inte till något museimagasin som är större än järnvägsmuseets.– London Transport Museum har 600 kvadratmeter mindre – till min stora förtjusning!
  • 3 000 av de 10 000 kvadratmeterna fordonsmagasin på Nynäs öppnas nu för allmänheten. Robert Sjöö, chef för Trafikverkets museer, känner inte till något museimagasin som är större än järnvägsmuseets.– London Transport Museum har 600 kvadratmeter mindre – till min stora förtjusning!
  • Även nutidshistoria finns att ta del av i fordonsmagasinet. Sveriges Järnvägsmuseum har valt att inte ta bort klottret från det här pendeltåget.– Som museum ska man inte det, så här såg ett tåg ut i Stockholm på 2000-talet, säger Robert Sjöö.
  • Den här vagnen byggdes 1868 och användes på den privata järnvägen Gävle-Dala Järnväg.
  • Motorvagn 1343 kommer från Italien och fick smeknamnet
  • Hans Sjögren och nio andra lokförare kommer att turas om att köra rälsbussen mellan museet och fordonsmagasinet i sommar.
  • Robert Sjöö berättar att de här vagnarna från 1858 såldes som sommarstugor efter att de tagit ur bruk.
  • Robert Sjöö och Mikael Dunker.

Det har hänt att vuxna män brustit ut i gråt när de klivit innanför dörrarna. I sommar öppnar Sveriges Järnvägsmuseum delar av sitt fordonsmagasin för allmänheten.

Annons

Museets så kallad basutställning på Rälsgatan är populär och får ofta beröm av besökarna. Men Robert Sjöö, chef för Trafikverkets museer, och hans kollegor vet att många av de mer tågintresserade besökarna gärna vill se ännu mer.

– Det har alltid varit något av ett dåligt samvete att vi visar så lite, säger Robert Sjöö,

Därför öppnar museet i sommar delar av sitt fordonsmagasin på Nynäs. Den 10 000 kvadratmeter stora lokalen fungerade som verkstad i början på 1900-talet och hade som mest 174 anställda. I dag finns här både gamla och nya lok och vagnar som alla har ett historiskt värde.

– Det finns olika stories kring varje objekt, säger Robert Sjöö.

Bland annat finns där vagnskorgar från 1858 som använts på Hudiksvalls järnväg och ett nedklottrat pendeltåg som körts i Stockholms lokaltrafik under 2000-talet. I en annan del av lokalen står lok 404, det första exemplet på en egen lokkonstruktion i Sverige.

Förhoppningen är att inte bara de inbitna tågentusiasterna ska hitta dit. Varje dag under nio sommarveckor kommer det att gå flera turer till magasinet från järnvägsmuseet och förbi Gävle centralstation.

– Det här blir ett jättebra komplement till vår ordinarie verksamhet, säger Mikael Dunker, som är marknadsansvarig.

3 000 av de 10 000 kvadratmeterna fordonsmagasin på Nynäs öppnas nu för allmänheten. Robert Sjöö, chef för Trafikverkets museer, känner inte till något museimagasin som är större än järnvägsmuseets.

– London Transport Museum har 600 kvadratmeter mindre – till min stora förtjusning!

Hans Sjögren och nio andra lokförare kommer att turas om att köra rälsbussen mellan museet och fordonsmagasinet i sommar.

Nutidshistoria i fordonsmagasinet: Sveriges Järnvägsmuseum har valt att inte ta bort klottret från det här pendeltåget.

– Som museum ska man inte det, så här såg ett tåg ut i Stockholm på 2000-talet, säger Robert Sjöö.

Den här vagnen byggdes 1868 och användes på den privata järnvägen Gävle-Dala Järnväg.

Motorvagn 1343 kommer från Italien och fick smeknamnet ”pizzaracer”.

Mer läsning

Annons