Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Revisorer slog larm redan 2005

/
  • Efter revisorernas larmrapport lovade kommunledningskontoret i ett skriftligt svar att införandet av skannade fakturor skulle vara klart den 31 december 2006. Men enligt flera personer som GD pratat med har skannade fakturor inte införts överallt.

Miljonförskingringen inom Gävle kommun hade kunnat undvikas, enligt kommunens ­revisorer. Redan 2005 slog de ner på säkerhetsrisker i ­fakturahanteringen. Men trots att kommunledningen lovade att systemet skulle bytas ut har det inte skett överallt.

Annons

Handlingar som Gefle Dagblad tagit del av visar att kommunrevisionen redan 2005 slog larm om säkerhetsluckor i hanteringen av fakturor från företag och organisationer som kommunen köpt varor och tjänster av.

Olika system användes för elektroniska fakturor och pappersfakturor som registrerades manuellt ute i organisationen.

Revisorerna menade att det första systemet var säkrare.

– Det systemet tvingar fram dubbla attester, alltså godkännanden, av en faktura. Det ska alltid finnas två personer som godkänner, men vid manuell registrering går det att kringgå, säger revisionschefen Gunilla Beckman Ljung.

Därför menar hon att elektroniska fakturor är säkrare. Då skickas fakturan automatiskt till två olika personer som godkänner den.

Efter revisorernas larmrapport lovade kommunledningskontoret i ett skriftligt svar att införandet av elektroniska fakturor skulle vara klart den 31 december 2006. Kommunstyrelsen ställde sig bakom svaret.

Men enligt flera personer som GD pratat med har elektroniska fakturor inte införts överallt. Flera förvaltningar har fortsatt med manuella utbetalningar, däribland Utbildning och Arbete där en tjänsteman nu misstänks ha förskingrat 20 miljoner kronor.

– Det är besvärande att systemet inte bytts ut med tanke på vad som nu uppenbarligen har skett, säger Gunilla de Maré, kommunrevisionens ordförande.

Samtidigt är hon självkritisk.

– Från revisionens sida borde vi kanske ha följt upp att utlovade åtgärder vidtogs, säger hon.

Även Hans Brandén, administrativ chef inom Utbildning och Arbete, bekräftar att stora utbetalningar skett manuellt, i stället för via elektroniska fakturor, från den berörda enheten.

– Kommunledningskontoret har godkänt det. Vi har inte kunnat jobba på något annat sätt, säger han.

Men Ingrid Belfrage, redovisningschef på kommunledningskontoret, håller inte med. Enligt henne har det införts elektroniska fakturor i hela kommunen.

– Sedan är det inte alltid det finns en faktura. Det kan handla om partistöd, utbetalningar till anställda som gjort utlägg och andra typer av bidrag.

I dessa fall är det upp till respektive förvaltnings nämnd att delegera rätten att godkänna fakturor.

Revisionschefen Gunilla Beckman Ljung medger att det inte alltid finns en faktura.

– Men av säkerhetsskäl bör kommunen försöka få bort sådana utbetalningar. Det är bra om det sker så sällan som möjligt, säger hon.

Hade förskingringen kunnat undvikas då?

– Med elektroniska fakturor hade förskingringen inte varit möjlig i den form som nu skett, säger hon.

Mer läsning

Annons