Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Runt eller genom stan?

/

E4 eller genom stan?

Det är frågan.

Kommunen vill att Gävleborna helst ska välja E4 för att ta sig från norr till söder. GD har provkört tre vägalternativ.

Annons

GD berättade i fredags om det förslag till centrumplan som Gävles kommunpolitiker tagit fram. Några av de största förändringar som föreslås gäller trafiken.

Gatorna förbi Rådhustorget, mellan Nygatan och Norra Strandgatan, stängs eventuellt av för biltrafik liksom Södra Strandgatan förbi länsmuseet. Även gatan framför biblioteket försvinner. På så vis ska framkomligheten öka för bussar, fotgängare och cyklister.

För att klara omställningen vill kommunen i första hand att fler ska åka buss, gå eller cykla. Men de som ändå väljer bil och inte har målpunkt i centrum ska helst välja E4 för att ta sig mellan norra och södra Gävle.

– Vi hoppas att vi bättre ska kunna hänvisa till E4, både genom skyltning och genom att göra det så tydligt som möjligt vilken väg som är snabbast, säger Madelene Håkansson, trafikplanerare på kommunen.

I planerna ingår även att förbättra förbindelsen med E4 vid Gävle Bro.

Men hur snabb är då egentligen E4 jämfört med att köra genom stan? Och vilken väg är kortast?

GD nollställde trippmätaren på bilen, startade ett tidtagarur och testade tre alternativa vägar från Sätra till Hemlingby Köpcentrum.

Resultatet ser ni här intill. Det visade sig att E4 var nära dubbelt så snabb som Kungsgatan genom city – men också ett par kilometer längre. Parkvägen var kortast men tog nästan lika lång tid som Kungsgatan på grund av tät trafik och många rödljus.

Så för den tidseffektive är E4 absolut ett bättre alternativ än att köra genom stan – i alla fall i rusningstrafik. Men hur är det med koldioxidutsläppen?

Enligt Mattias Goldmann, talesperson på den ideella organisationen Gröna Bilister, är det inte självklart att ett par kilometer extra i hög fart på E4 är värre än att ständigt bromsa och accelerera inne i stan.

– I rusningstrafik är det nog ofta lönt att ta E4, men i icke-rusningstrafik är det nog fördel stan, säger han.

Kommunens hållbarhetsutvecklare Bodil Dürebrandt tror att trafikavstängningar i city på sikt kommer att göra att fler väljer att cykla, gå eller åka buss.

– På lång sikt är ju också ambitionen att öka andelen bilar som inte går på bensin eller diesel, säger hon.

Mer läsning

Annons