Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Serviceavgifter irriterar Gävlebor

Serviceavgiften för konserthusets biljetter retar Gävles musikälskare. Många undrar vad det är de egentligen betalar för.

Annons

– Vi har varit dåliga på att kommunicera att serviceavgiften tillkommer på biljettpriset, säger Mikael Forsblom, kommunikationschef på Gävle konserthus.

Precis som många andra arrangörer köper konserthuset sin biljettförsäljning av företaget Ticnet.

Företaget administrerar försäljningen av biljetterna både på nätet, via telefon och vid direktköp.

Eftersom konserthuset även är Ticnet-ombud innebär det att det går att köpa biljetter till helt andra evenemang som Ticnet säljer åt.

För biljettförsäljningen tar företaget ut en avgift på 10-15 kronor per biljett och det är så Ticnet finansierar sin verksamhet. Själva biljettpriset går till konserthuset.

Ticnet har även tidigare levererat biljettsystemet åt Gävle konserthus, men det är först i höst som konsertbesökarna har regerat på avgiften.

– Det kan bero på att vi i höst har höjt biljettpriset på symfoniorkesterns konserter. Eftersom vi inte varit bra på att tala om vad som är höjning av priset och vad som är avgift är det många som reagerat på att det blivit dyrare. Från och med årsskiftet kommer vi enbart att kommunicera den sammanlagda kostnaden för våra biljetter inklusive serviceavgifter, säger Mikael Forsblom.

En annan stor attraktion i Gävle är hockeyn. Brynäs Hockey sköter biljettförsäljningen i Läkerol Arena med egen personal. Men biljetterna säljs i likhet med alla elitserielag via Ticnets biljettsystem.

Precis som på konserthuset tas en serviceavgift ut vid alla former av biljettköp. Men handlar hockeybesökaren en biljett minst sju dagar innan en match slipper köparen serviceavgiften, som motsvarar tio procent av biljettpriset.

– Detta är vårt sätt att främja ett planerat hockeybesök. Vi får mindre köer till biljettkassan på arenan och får större möjlighet att planera allt omkring matchen, säger Sven Engwall, marknadsansvarig på Brynäs Hockey.

Mer läsning

Annons