Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sköna refuger i sista etappen

/
  • Niclas Almgren, Roger Nilsson och Marcus Ahlström lägger rätt sten på rätt plats. Släta och fina ska de vara, annars gallras de ut av kullerstensspecialisterna.
  • Roger Nilsson, Marcus Ahlström och Niclas Almgren lägger rätt sten på rätt plats. Släta och fina ska de vara, annars gallras de ut av kullerstensspecialisterna.
  • Nej, det är ingen arkeologisk utgrävningsplats av typen Birka som bilden föreställer. Det är refugerna vid Lexvallsviadukten ut mot Engeltofta som får nytt liv.
  • Leverantören Ballast har märkt av en ökad efterfrågan från privatpersoner i Gävle på kullersten under bygget av Lexvallsviadukten, berättar Leif Hedlund som är arbetsledare för anläggningsfirman Oden. Rolf Magnusson till höger är byggledare för projektet på uppdrag av kommunen.

Refuger kan visst vara vackra. Åk förbi Lexvallsviadukten i Strömsbro för att döma själv.

Annons

Om en dryg månad är den sista etappen i bygget av Hamnleden troligtvis klar.

Varje dag passerar 12 000 fordon Lexvallsviadukten. Nu är det bara några veckor kvar tills den sista av fyra etapper i bygget av Hamnleden är avklarad. Processen började 2003 då Gävle hamn blev regionhamn. Totalt kommer hela bygget av Hamnleden att kosta cirka 74 miljoner kronor. Staten skjuter till 75 procent av utgifterna. Totalt landar kostnaden för den sista etappen på cirka åtta miljoner och har hållit på ett år.

Det mest synliga är de två stora refugerna som har försetts med kullersten och ska vara klara nästa vecka. Dessutom har dikena försetts med dukar under marken för att motverka förorening av grundvattnet om exempelvis en tankbil skulle läcka. Nästa vecka ska 13 000 kvadratmeter vägyta bli jämn och fri från skavanker genom att fräsas. Veckan därpå sker asfaltering vilket kommer att innebära begränsad framkomlighet men förhoppningsvis kommer arbetet skötas under natten. Efter det besiktigas området, väglinjer målas och i tidiga november ska förhoppningsvis jätteprojektet Hamnleden vara klart.

Refugernas kullersten kommer från Trödje Grusgrop och läggs av RB Stensätteri från Uppsala på uppdrag av Oden Anläggningsentreprenad. Tre grabbar jobbar här under fredagen och sammanlagt kommer refugen de bygger nu bestå av 600 stenar.

– Nu börjar vi se ljuset i tunneln. Många stannar till och är glada över det vi gör. De är jäkligt trevliga Gävleborna, i Uppsala tycker de mest vi är i vägen. Det roligaste med det här jobbet är att vi har bra lön och att man hela tiden skapar. Sen är det ett tungt jobb där ryggen tar mycket stryk, säger Marcus Ahlström.

– Det är jobbigt när bilister kör för fort och väjer för farthinder precis bredvid där vi står och jobbar, säger Roger Nilsson, nybliven stensättare.

Mer läsning

Annons