Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbleverans tog två veckor

Först när Gävleborna Thommie Eng och Camilla Eng polisanmälde SMS Guld fick de pengar för sitt guld. Fast företaget lovat snabbleverans fick de betalningen efter två veckors strul.

Annons

Det var den 8 december som paret Eng skickade gamla förlovningsringar och örhängen till företaget SMS Guld. Dagen efter kom ett sms till paret där smyckena värderades till runt 2 500 kronor, ett erbjudande paret tackade ja till.

Enligt företagets hemsida ska pengarna betalas ut inom 24 timmar till kunden. Guldet kunde paret inte få tillbaka då ångerrätten gäller i tre dagar.

– Jag har ledsnat, det här är en hel del pengar för en ung barnfamilj, sa Thommie i onsdags.

Pengarna dök upp i går, efter två veckor. Gävleparet har ringt flera gånger till företagets kundtjänst och fått till svar att pengarna ska betalas ut ”i dag” eller ”i morgon”.

Det senaste beskedet kom via mejl under onsdagen och hävdade att pengarna skulle komma ”senast i morgon”, vilket det också gjorde. Då hade redan Thommie tidigare under dagen polisanmält företaget för häleri.

SMS Gulds vd Christopher Clewehielm beklagar det inträffade i ett mejl till GD. Han förklarar förseningen med att företaget inte använder sig av standardiserade banköverföringar utan utbetalningsfiler. Denna utbetalningsfil skickade SMS Guld för godkännande till sin bank Handelsbanken i onsdags i förra veckan. Därefter tar det två till fyra dagar innan pengarna syns på kundens konto.

– Vi tycker det är beklagligt att Thommie och Camilla har drabbats av den här förseningen och givetvis ligger ansvaret hos oss. Därför kommer kompensation att utgå motsvarande tio procent av beloppet.

Någon kompensation som i det här fallet skulle ha betytt runt 250 kronor hade dock inte kommit in till paret i går.

Konsument Gästrikland har fått fyra samtal gällande SMS Guld under 2011. Samtliga har gällt pengar som inte betalats ut under utlovad tid.

Konsumentvägledare Anna Mähler uppmanar till vaksamhet vid försäljning av guld via SMS.

– Det är viktigt att skaffa sig kunskap om vad guldet är värt innan man skickar iväg det. Få det värderat hos en oberoende guldsmed till exempel. Det kan vara så att du får bättre betalt hos en guldsmed i Gävle.

Hon pekar på att det även kan finnas stenar som diamanter eller smaragder i guldföremålet, vilket är viktigt att försäkra sig om innan försäljning. Konsumentverket har fått in ett tiotal anmälningar mot SMS Guld under året. Merparten har gällt sena utbetalningar.

En kvinna i Östersund menar att hon har kontrollerat guldets värde hos en guldsmed och då fått det betydligt högre värderat där än vad SMS Guld ville betala under sin värderingsturné i Jämtland.

Mer läsning

Annons