Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart är gruset borta – även i Sätra

Sätraborna får vänta längst i år och det har märkts på klagomålen.
Men nu ska snart det sista av vinterns grus äntligen vara borta från cykelbanorna, enligt kommunen.

Annons

Det röda sandtåget som turnerar runt Gävle i kampen mot sand och grus befinner sig i Valbo just nu.

Områdena som återstår i nästa vecka är Strömsbro, Hille, Forsby, Åbyggeby, och till sist Sätra.

– Vi ligger nog precis i fas, möjligen kan det dra över någon dag. Vi har en åtgärdstid på 6–8 veckor och kommer vara klara i normal tid, säger gatuingenjören Kai Olsson.

I slutet av mars smygstartade man på några av de centrala cykelstråken enligt de prioriteringar som finns i cykelplanen – som till exempel utefter Valbovägen, Upplandsvägen och Södra Kungsgatan. Men i år hann kommunen inte med stråket från Sätrahöjden och det har märkts på reaktionerna.

För gruslagret, som efter den gångna vintern legat extra tjockt på vägarna, ställer till det rejält med ökad risk för punktering och olyckor.

Enligt en ny studie av försäkringsbolaget If orsakar lösgrus var sjätte allvarlig cykelolycka i landet i maj.

– Klagomålen har nästan uteslutande kommit från Sätra. Just därför är det tyvärr extra synd att Sätra i år står sist på åtgärdslistan för ytterområdena. Men det skulle lika gärna ha kunnat vara Bomhus, det roterar från år till år.

Utöver de större cykelstråken får cyklisterna i varje stadsdel snällt vänta på att sandtåget kommer fram, då cykelbanorna sopas rena samtidigt med bilvägarna.

Många har ifrågasatt att det ska dröja till mitten av maj innan gruset är helt borta, och då inställer sig frågan: går det inte att lösa annorlunda?

– Nej, på grund av vädret går det inte att börja sandupptagningen tidigare. Och vi har inte resurser till att gå in och sopa alla cykelbanor först och sedan komma tillbaka en andra sväng, säger Kai Olsson.

Mer läsning

Annons