Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Soprent på vägarna efter Niklas

/
  • Såhär hade sett ut om 1075 lastbilar fullastade med sand och grus hade stått uppställda på Stortorget. För så många hade det behövts för att frakta de 10 750 ton grus som placerats ut på stadens gator i år om varje last rymmer 10 ton.Håll avståndet och sänk hastigheten är råd Niklas vill ge trafikanter runtomkring honom. ”De ser oss fast vi ser inte dem” som han säger.
  • – Klart man vill att Gävle ska se bra ut, både för de boende här och turister som kommer hit. Det är det jag jobbar för! förklarar Niklas med eftertryck.
  • Såhär hade sett ut om 1075 lastbilar fullastade med sand och grus hade stått uppställda på Stortorget. För så många hade det behövts för att frakta de 10 750 ton grus som placerats ut på stadens gator i år om varje last rymmer 10 ton. Grafik: Lars Bergsten.

En man, en bil, ett uppdrag. Att utrota gruset från Gävles gator!

Annons

Just nu är det bråda dagar för Niklas Aneklev. Han tillhör tredje generationens åkare i familjeföretaget Gävle Alltransport AB. De har fått förtroendet från kommunen att sopa Gävles gator efter den sällsynt hårda vintern.

Vi snackar inga små mängder sand och grus. Upp till 12 000 ton halkbekämpning har kommunen dumpat på gatorna de senaste månaderna.

Ungefär sextio procent av detta eller 7 200 ton kommer Alltransport att ta upp. Resten sopas ner i diken eller sugs med i snö som forslas bort av andra företag.

Niklas vapen mot småstenen som folk nu är hjärtligt trötta på är hans röda Scania-sugbil. Den är utrustad till tänderna med enorma högeffektiva borstar och kostar cirka 2,9 miljoner.

Den riktiga ruschen för ytvårdarna, som de kallas, kommer inträffa först om två veckor när all snö och is förhoppningsvis smält bort. Just nu försvårar de grådaskiga kvarlevorna gruselimineringen vid vägkanter och refuger. Sedan kommer det ta ungefär sju veckor innan allt grus har tagits bort. Såväl vurpande cyklister som skateboard- och longboardåkare kan därmed pusta ut.

Niklas stortrivs med sitt jobb även om han ”hellre hade kört rally på heltid istället för sopmaskin”. Han uppskattar framförallt kundmöten och att träffa kolleger. För han är alltid ensam när han kör sitt monsterfordon.

– Det är inte så svårt det jag gör egentligen. Men det gäller att hålla bra koll på bilister och cyklister. Sen är det lite cruising på gatorna såhär, skrattar Niklas.

Han rattar vant fordonet längs med Kaserngången och stannar till vid en trottoar. Med några knapptryckningar på panelen ser vi i den stora backspegeln hur en massa partiklar sugs upp skoningslöst och det blir kort sagt soprent.

Redan i tioårsåldern började han hjälpa sin pappa Tommy med åkeriet och på måndagen efter studenten förra året blev han heltidsanställd. Det intensiva motorintresset har också lett till att han nu har ett riktigt varierande jobb. Han rattar även en mindre lastmaskin som kommer åt på kniviga ställen där storebror sugbil inte kommer åt. Till råga på allt kör han lastbil och på vintern plogar han. Lastbilskörkortet tog han på fordonsprogrammet i Sandviken där han fick stor körkunskap och tog diverse förarbevis. Niklas är helt enkelt något av en virtuos när det kommer till att traktera tunga fordon.

En genomsnittlig last rymmer ungefär sex kubikmeter grus. En vanlig dag kör han runt sex sådana lass ut till Alltransports högkvarter. Grus som legat på vägar smulas oftast sönder och blir obrukbart. Det mesta skjutsas vidare till Forsbackatippen och en del till Skanska.

Jobbet medför lite lustiga reflektioner för honom.

– När jag är på besök i Stockholm kan jag tänka: runt den här kantstenen var det inte riktigt sopat.

Men även om han är rätt pedantisk av sig, både i och omkring bilen så kan han släppa på det ibland.

– Är jag ute och festar på stan en fredagskväll kan jag slänga en burk på gatan lite ironiskt sådär. ”Den tar Markus och pojkarna upp imorgon”. Man vet ju vilka som ska jobba dagen efter, flabbar Niklas.

Det är inte så svårt det jag gör egentligen. Men det gäller att hålla bra koll på bilister och cyklister. Sen är det lite cruising på gatorna såhär

Mer läsning

Annons